۵ شهریور ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 4807241
T T
۰ نفر
.....................................................................
بندرانزلی ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 05/06/86 داخلی.اقتصادی.شیلات.شاه میگو.
رییس ایستگاه تحقیقات شیلاتی سفید رود گیلان ارزیابی ذخایر شاه میگوی دریای خزر را به منظور تعیین میزان مجاز برداشت از این گونه مورد تاکید قرار داد.
"علیرضا ولی پور" پژوهشگر تکثیر و پرورش شاه میگوی آب شیرین، روز دوشنبه در مصاحبه با ایرنا گفت: شاه میگو هم اکنون در جهان به عنوان یک آبزی دارای ارزش اقتصادی بالا مطرح است.
وی افزود: این گونه در بیش از14 کشور اروپایی به عنوان یک منبع ارزشمند اقتصادی معرفی شده و همگان در حال برنامه ریزی برای ورود این آبزی به سیستم آبزی پروری خود هستند.
ولی پور متذکر شد: لازم است هر چه سریعتر با حمایت مادی شیلات ایران و بخش خصوصی نسبت به ارزیابی ذخایر این گونه در حاشیه جنوبی خزر اقدام کرد.
این پژوهشگر شیلاتی خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت اشتغالزایی درمنطقه، ارزش صادراتی این گونه و پیگیری های مکرر برخی شرکت های خصوصی برای سرمایه گذاری در این بخش لازم است مسوولان شرایط را برای ارزیابی ذخایر این گونه در دریای خزر فراهم کنند.
به گفته وی در زمان حاضر این گونه به لحاظ ارزشی به قیمت هشت تا 10 دلار به ازای هر کیلوگرم در معاملات اقتصادی به فروش می رسد.
وی اظهار داشت: در دنیا حدود 450 گونه شاه میگو وجود دارد که تنها 10 گونه آن جنبه اقتصادی داشته که یکی از مهمترین این گونه ها شاه میگوی چنگال باریک (LEPTODACTYLUS ASTACUS) است که در دریای خزر،تالاب بین المللی انزلی و دریاچه سد ارس وجود دارد و به منابع آبی 13 استان کشور نیز معرفی شده است.
ولی پور متذکر شد: یکی از اهداف موسسه تحقیقات شیلات گیلان معرفی شاه میگو به صنعت آبزی پروری کشور است که البته این امر نیازمند حمایت مالی و مطالعات علمی گسترده در این زمینه است .
وی تصریح کرد: این موسسه تحقیقات گسترده ای را در خصوص شناسایی، تکثیر نیمه طبیعی،پرورش و تغذیه این گونه برای دستیابی به یک جیره اقتصادی در عرصه پرورش مصنوعی آن انجام داده و هم اکنون به یک جیره اقتصادی، اختصاصی مناسب برای استفاده در عرصه پرورش دست یافته است.
پژوهشکده آبزی پروری آبهای داخلی و ایستگاه تحقیقات شیلاتی سفیدرود متولی انجام تحقیقات شاه میگوی آب شیرین در کشور است که تحقیقات خود را از سال 70 در این زمینه شروع کرده و موفق به ارزیابی ذخایر این گونه در تالاب انزلی و دریاچه سد ارس شده است.
به دلیل عمق زیاد دریا و نبود تجربه لازم در زمینه ارزیابی ذخایر در این اکوسیستم و هزینه بالای این کار، ارزیابی ذخایر حاشیه جنوبی خزر تاکنون انجام نشده است.
براساس تحقیقاتی که تاکنون انجام گرفته مشخص شده منطقه انزلی از عمق چهار متر به بالا از میزان تراکم مناسبی از این آبزی برخوردار است.
هم اکنون بزرگترین تولیدکنندگان این آبزی در دنیا چین و آمریکا هستند که هر کدام سالانه بیش از 70 هزار تن شاه میگو را تولید می کنند که بیش از نیمی از این تولید از طریق صنعت آبزی پروری است. ک/3 7152/620/508 شماره 397 ساعت 12:51 تمام
۰ نفر