۱۹ آبان ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 4855338
T T
۰ نفر
می شود ......................................................................
دوشنبه، خبرگزاری جمهوری اسلامی 19/08/86 خارجی.اقتصادی.تاجیکستان.ایران.وزیرنیرو وزیر نیرو جمهوری اسلامی ایران و رییس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و تاجیکستان روز شنبه در پایتخت تاجیکستان از برنامه ریزی طرحهای مشترک و راهبردی ایران و تاجیکستان در یک کمیسیون مشترک اقتصادی درتهران خبر داد.
به گزارش ایرنا از دوشنبه، "سیدپرویز فتاح" پس از دیدار با رییس جمهوری تاجیکستان به خبرنگاران گفت: مهم ترین نتیجه حاصل از سفر هیات ایرانی به تاجیکستان، گفت وگو با مقامهای تاجیک و تاکید دو کشور برتوسعه روابط و طرح مسائل جدید و نیز بررسی وحل مشکلات مجریان طرحهای مشترک ایران و تاجیکستان بویژه تونل انزاب و نیروگاه سنگتوده2 بود.
وی افزود: گرچه طرح ساخت احداث نیروگاه سنگتوده2 طبق برنامه زمانبندی شده در جنوب تاجیکستان توسط مهندسان ایرانی پیش می رود، ولی با توجه به خواست دولت تاجیکستان برای کاهش زمان تکمیل این نیروگاه، این موضوع در دستور کار کارشناسان ایرانی قرار گرفته است.
وزیر نیرو ایران بااشاره به اینکه به دعوت رییس جمهوری و وزرای انرژی و نقلیات تاجیکستان به دوشنبه سفر کرده است، گفت: دراین سفر، موضوع ساخت تونل "چارمغزک" و نیز اجرای پوشش بتنی، طرح تهویه هوا و روشنایی تونل "انزاب" مطرح و مقرر شد با ساده کردن، طرح مذکور به سرعت اجرا شود.
بگفته فتاح ،تا دو ماه دیگر مطالعات طرح تونل چار مغزک تاجیکستان پایان می یابد و بعد از آن طرح مالی این تونل مطرح و مورد بررسی قرارخواهد گرفت.
وی در خصوص اجرای طرح تونل انزاب گفت: در اجرای کامل و روبنایی این طرح که با سرمایه گذاری جمهوری اسلامی ایران احداث شد، نواقصی در روشنایی و هوادهی تونل وجود داشت که هرچند جزء تعهدات جمهوری اسلامی ایران نبود ولی در این زمینه به طرف تاجیک قول همکاری لازم داده شد.
وی افزود: با طراحی ساده تر روشنایی و تهویه هوای تونل، این طرح مهم به صورت کامل مورد بهره برداری قرار می گیرد.
این مسوول تصریح کرد با رییس جمهوری تاجیکستان و سایر مقامات تاجیک در خصوص راه اندازی خط انتقال برق تاجیکستان از طریق افغانستان به جمهوری اسلامی ایران نیز مذاکراتی بعمل آمد.
فتاح افزود: سال گذشته در دوشنبه یک توافقنامه سه جانبه همکاری میان ایران، تاجیکستان و افغانستان برای ایجاد شبکه برق فشارقوی از تاجیکستان به افغانستان و ایران به امضاء رسید که هم اینک طرح مطالعاتی آن رو به اتمام است.
وی گفت:باتوجه به قبول مطالعات طرحهای سد "عینی" و "شوراب" تاجیکستان، در این سفر پیشنهاد شد که برای تسریع کارهای مطالعاتی این طرحها، یک شرکت مشترک ایرانی و تاجیکی تشکیل شود.
وی اضافه کرد: هم اکنون طرح عینی و شوراب در حد مطالعه است و طرف ایران هیچ تعهدی برای اجرای آنها ندارد و پس ازپایان مطالعات لازم، در خصوص نحوه اجرای این طرحها، تصمیم گیری خواهد شد.
وزیر نیرو افزود: در زمینه ساخت نیروگاه راغون،جمهوری اسلامی ایران هیچ تعهدی نداده است و تنها اعلام کرده است در صورت درخواست طرف تاجیک، کمک های لازم را دراختیار این کشور قرار خواهد داد.
فتاح با اشاره به وجود مشکلاتی دراجرای برخی طرحهای مشترک میان دو کشور گفت: طبیعی است که وقتی دو کشور دوست و برادر می خواهند با سرعت روابط خود را توسعه داده و دهها قرارداد و توافق اقتصادی دارند، مسائل و مشکلاتی بروز کند.
وی تاکید کرد: ولی، ایران و تاجیکستان با تعامل مثبت، این مشکلات را حل و از سرراه برخواهند داشت و لذا برخی از مسائل اداری، گمرکی، مالیاتی و روابط مالی بانکی که در تاجیکستان وجود دارد، در حال بررسی می باشد.
"سید پرویز فتاح" وزیر نیرو جمهوری اسلامی ایران عصر پنجشنبه هفته گذشته در راس یک هیات صدرهیات به منظور دیدار با مقامات تاجیک و بازدید طرحهای مشترک ایران و تاجیکستان وارد شهر دوشنبه پایتخت این کشور شد.
وی دراین سفر سه روزه، ضمن دیدار و گفتگو با رییس جمهور، وزرای امور خارجه، انرژی و صنایع و نقلیات تاجیکستان، ازطرحهای مشترک میان دو کشوراز جمله سنگتوده 2، از محل احداث تونل چارمغزک و نیروگاههای برق آبی آن کشور دیدن کرد.
همچنین، وزیر نیرو شب گذشته با حضور در سفارت جمهوری اسلامی ایران با خانواده های ایرانی مقیم تاجیکستان از نزدیک گفتگو و به سووالات آنان در خصوص برنامه انرژی هسته ای کشور، جایگاه ایران در تولید انرژی در جهان و نیز وضعیت طرحهای اقتصادی مشترک میان دو کشور پاسخ داد.
فتاح و هیات همراه ظهر روزشنبه نیزبا حضور در محل تونل انزاب که توسط جمهوری اسلامی ایران ساخته شده است، از نزدیک بامسائل و مشکلات این تونل آشنا شد.
آساق 1513**1789**305**2151** شماره 390 ساعت 13:51 تمام
۰ نفر