۲۲ آذر ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 4880272
T T
۰ نفر
.........................................................
گرگان ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 22/09/86 داخلی.اقتصادی.کشاورزی.غلات.جو.
عملیات کاشت جو به صورت قصیل در سطح بیش از چهار هزار هکتار از مزارع استان گلستان آغاز شد.
در کشت جو به صورت قصیل، وقتی دانه جو از مرحله شیری وارد مرحله خمیری می شود، محصول برداشت و به دو صورت تازه خوری و یا خرد شده و سیلو شده به مصرف دام می رسد که برای دام بسیار خوش خوراک است.
کارشناس مدیریت زراعت سازمان جهاد کشاورزی گلستان روز پنجشنبه اعلام کرد با توجه به تقاضای بالا و نیاز دامداری های سنتی و صنعتی به علوفه، سطح زیر کشت این محصول، امسال 33 درصد افزایش می یابد.
در سال زراعی قبل، در سطح سه هزار هکتار، جو به روش قصیل کشت شده بود.
"غلامرضا شریفی جهان تیغ" اظهارداشت: علوفه سبز غلات بخصوص جو در فصل پائیز کشت می شود و در اواخر زمستان و یا اوایل بهار، مورد چرای دام قرار گرفته و یا برای سیلوی آن، اقدام می شود.
وی به کشاورزانی که قصد کشت جو به صورت قصیل را دارند، توصیه کرد، هرچه زودتر برای کشت این محصول اقدام کرده و توصیه های فنی را به کار گیرند.
وی از جمله این توصیه ها را، آماده سازی بموقع خاک و پاشیدن کودهای مورد نیاز قبل از کاشت، استفاده از بذور اصلاح شده و بوجاری و ضد عفونی شده و و کشت بموقع حداقل 15 روز قبل از کاشت مزارع جو دانه ای عنوان کرد.
وی همچنین افزود: کشاورزان بهتر است از ردیفکارهای موجود گندم و جو برای کشت قصیل استفاده کرده و میزان بذر مصرفی 20 تا 30 کیلوگرم بیشتر از مزارع جو دانه ای باشد.
کشت جو دانه ای امسال در سطح 80 هزار هکتار از مزارع استان در حال اجراست که پیش بینی می شود 160 هزار تن محصول بدست آید.
محصول جو در استان گلستان عمدتا به مصرف دام می رسد. ک/3 602/579/508 شماره 434 ساعت 15:27 تمام
۰ نفر