#
تهران بزرک، خبرگزاری جمهوری اسلامی 04/06/85
داخلی.اجتماعی.حمل ونقل.ترافیک.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ورود خودروهای شخصی در مسیر
ویژه اتوبوس بزرگراهی چمران را بلامانع اعلام کرد.
"سیدجعفرتشکری هاشمی"روزشنبه در گفت وگو با ایرنا تاکیدکرد:خودروهای
شخصی تنها درساعات اوج ترافیک مجاز به تردد در"خطوط ویژه اتوبوس بزرگراه
چمران "نیستند اما در خارج از این ساعات می توانند در این مسیر تردد کنند.
به گفته وی، محدودیت تردد خودروهای شخصی در ساعات اوج ترافیک صبحگاهی
(شش تا10 صبح) درخطوط ویژه اتوبوس مسیرجنوب به شمال بزرگراه چمران که به
منظور کاهش ازدحام تردد و ترافیک و نیز تسریع در خدمات امدادرسانی است،
توسط پلیس مستقر در محدوده مذکور کنترل و اعمال می شود.
وی بااشاره به محدودیت تردد خودروهای سنگین در مسیر مذکور اعلام کرد:
این قبیل وسایط نقلیه بعد از ساعات 10 صبح که از حجم ازدحام و ترافیک در
بزرگراه چمران کاسته می شود، مجاز به تردد در خطوط ویژه اتوبوس بزرگراهی
در "خطوط کندرو" و از منتهی الیه سمت راست می باشند.
معاون شهردار تهران نتیجه اجرای طرح خطوط ویژه اتوبوس بزرگراهی چمران
را موفقیت آمیز خواند و گفت: بزودی نتیجه برآورد اجرای طرح مذکور در جلسه
شورای ترافیک تهران به اعضای محترم شورای اسلامی شهر ارایه خواهد شد.
وی همکاری و تعامل پلیس در اجرای این طرح را برغم محدودیت های موجود
در بزرگراه چمران رضایت بخش خواند و گفت: اجرای این طرح در محدوده یادشده
تا زمان تصویب تصمیم های جدید در شورای عالی ترافیک همچنان استمرارخواهد
داشت.
تشکری هاشمی درادامه با تاکید بر نیاز شهرتهران به خطوط ویژه اتوبوس
برای تردد سریع وسایل حمل ونقل عمومی ونیز خودروهای امدادی در بزرگراه ها
اظهارداشت: هیچ کس با وضعیت موجود ترافیک نخواهد پذیرفت تمام خطوط معابر
صرفا به تردد خودروهای شخصی اختصاص یابد.
وی بابیان اینکه خطوط ویژه اتوبوس به نقاط پرترافیک اختصاص دارد، گفت :
به همین علت یک خط (لاین ) از بزرگراه چمران باوجود حجم بالای ترافیک آن به
خطوط ویژه اختصاص یافته و توسعه این خطوط در شبکه بزرگراهی همچنان ادامه
می یابد.
به گفته وی، طبق مصوبه شورای ترافیک تهران "خطوط ویژه اتوبوس بزرگراهی"
در دیگر بزرگراه های پرترافیک پایتخت نیز بطورآزمایشی راه اندازی خواهدشد.
به اعتقاد معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، خطوط ویژه برای
اولویت حرکت است و اگر حمل و نقل عمومی را در ترافیک متوقف کنند علاوه بر
اختلاف جدی که در جابجایی ها رخ می دهد میل به استفاده به حمل و نقل عمومی
کاهش می یابد.
تشکری هاشمی تصریح کرد: امکاناتی باید فراهم شود تا با توجه به ترافیک
موجود شهر تهران بتوان بوسیله آن نسبت به جابجایی انبوه مردم اقدام کرد.
وی با اشاره به مفهوم خطوط ویژه بزرگراهی در نقاط مختلف دنیا وبویژه
شهر تهران گفت: به خطوط ویژه اجازه داده شده تا علاوه برجابه جایی های انبوه
مسافران در تسریع زمانی سرویس های اورژانسی و فوری از قبیل پلیس ، امدادی
و آتش نشانی و ... نقش عمده داشته باشند.
وی "خطوط ویژه" را آزادشدن یک خط از معابر بزرگراهی ویا شریانی برای
تردد وسایل نقلیه همگانی و امدادی قلمداد کرد و افزود: در تمامی کشورهای
دنیا یک خط از معابر برای تردد خودروهای امدادی آزاد است.
به گفته تشکری هاشمی، در این کشورها اعتقاد بر این است که اولویت حرکت
در سطح شهر با این قبیل وسایل نقلیه می باشد.
معاون حمل و نقل و ترافیک با بیان اینکه روزانه سه میلیون نفر بوسیله
اتوبوس در سطح شهر تهران جا به جا می شوند، گفت : در صورتی که ناوگان
اتوبوسرانی بتواند برنامه ریزی مطلوب و سرعت قابل قبولی داشته باشد،
مسافران بسادگی و بدون آنکه در ترافیک کشنده وبعضا در صف های طولانی معطل
شوند به مقصد خواهند رسید.
تشکری هاشمی همچنین بااشاره به حادثه خیزبودن شهرتهران خاطرنشان کرد:
عدم وجود سرویس هایی از قبیل خطوط ویژه، قطعا آمار خسارات جانی و مالی را
در پایتخت افزایش خواهد داد.
به گفته وی، نحوه توسعه اجرای این طرح در دیگر بزرگراه های پایتخت
متعاقبا در جلسات شورای عالی ترافیک اعلام خواهد شد.
تهرام/ت/2353/588/1547
ورود خودروهای شخصی در مسیر ویژه اتوبوس بزرگراهی چمران بلامانع اعلام شد
۴ شهریور ۱۳۸۵، ۰:۰۱
کد خبر:
5057700