#
کیش ، ایرنا: 24 آذر 1382 برابر با 15 دسامبر 2003
مدیر روابط عمومی شرکت خدمات دریایی و بندری کاوه ،"بندرعباس" از
امسال به بارانداز اصلی کشتیهای بزرک باری در منطقه خلیج فارس تبدیل شد
که این امر به منظور استفاده بهینه از جایگاه ایران در مسیر کریدور شمال
و جنوب انجام شده است.
کریدور شمال و جنوب کشورهای غرب اروپا، اسکاندیناوی، روسیه، هند، خلیج
فارس و آسیایی جنوب شرقی را از طریق ایران به یکدیگر متصل می کند.
این کریدور می تواند به عنوان پلی میان کشورهای اروپا، اسکاندیناوی و
روسیه از طریق بنادر شمالی انگلیس، آمستردام، هامبورک، کپنهاک و هلسینکی
عمل کرده و بنادر شمالی دریای خزر را نیز به بنادر جنوبی آن متصل کند.
"علیرضا میرزالو" روز دوشنبه در حاشیه نخستین نمایشگاه بین المللی
صنایع دریایی در کیش به ایرنا گفت: هم اکنون کشتی های بزرک و مادر در
بندرعباس پهلو می گیرند و شناورهای کوچک اقدام به توزیع بار به مقصد
کشورهای حاشیه خلیج فارس می کنند.
میرزالو افزود:این کاردر گذشته دردبی انجام می شد که هزینه زیادی برای
ایران بخاطر حمل و نقل مجدد کالا را بدنبال داشت.
وی گفت: شرکت خدمات دریایی و بندری کاوه برای فعال کردن کریدور شمال و
جنوب اقدام به تهیه و توزیع "نقشه های نستراک" به زبانهای مختلف و توزیع
آن بین کشورهای آسیای میانه، خلیج فارس و دریای عمان و امضا توافقنامه
مربوط به این کریدور با تجار و شرکتهای هندی، امارتی، روس و ترکمنستان
کرده است.
میرزالو تاسیس شرکت کشتیرانی با مشارکت دو گروه از تجار و کارشناسان
عالیرتبه دبی جهت فعال نمودن حمل و نقل از طریق کریدور میان هند، کشورهای
آسیای میانه و بندرعبارس و تاسیس پایانه های عمده انبار کانتینری در بنادر
انزلی و بندرعباس را از دیگر اقدامات برای فعال کردن این کریدور ذکر کرد.
وی همچنین تاسیس مناطق ویژه تجاری سلفچگان و انزلی و افزایش ظرفیت
بنادر خرمشهر، انزلی و امام خمینی را در همین راستا دانست و گفت: به عنوان
نمونه این شرکت تنها طی 10 سال آینده در بندرانزلی بیش از یک میلیون و
300 هزار تن کالا جابه جا خواهند کرد.
بر اساس آمارهای ارایه شده از سوی سازمان بنادر و کشتیرانی جمهوری
اسلامی ایران بخش عمده فعالیتهای ترانزیتی از طریق بنادر کشور با حجم دو
میلیون و 387 هزار تن مختص به تخلیه انواع کالا می باشد.
* 226 *