#
تهران ، ایرنا: 6 تیر 1380 برابر با 27 ژوئن 2001
وزیر علوم تحقیقات و فناوری دراجلاس مشترک هیاتهای امنای دانشگاهها و
مراکز آموزش عالی مهمترین دستاوردهای این وزارتخانه را در بخش های آموزشی
، پژوهشی و فناوری ، فرهنگی واجتماعی و اداری - اجرایی را تشریح کرد.
" مصطفی معین " روز چهارشنبه در سخنانی ارتقای نقش دانشگاهها، افزایش
سطح مشارکت آنها و حرکت به سوی خود اتکایی بیشتر وارتقای موقعیت علمی
کشور را از مهمترین دستاوردهای این وزارتخانه درزمینه آموزشی عنوان کرد .
وی گفت : واگذاری اختیارات برنامه ریزی درسی ،اختیارات بورسیه کردن
دانشجویان دکتری و تامین هیات علمی ( در داخل و خارج از کشور ) بخشی از
فعالیت های این وزارتخانه در زمینه آموزشی است .
وی افزود: ارتقای کیفیت آموزشی با بهبود شاخص نسبت استاد به دانشجو ،
اصلاح هرم هیات علمی ، تقویت و توسعه دوره های تحصیلات تکمیلی و افزایش
سرانه فضای آموزشی پی گرفته می شود.
معین تنوع بخشیدن به آموزش عالی، افزایش سهم بخش غیر دولتی و تسهیل
دسترسی مردم از طریق توسعه کمی و کیفی دانشگاه پیام نور، تسری آموزش های
نیمه حضوری به دانشگاههای بزرک را مورد توجه قرار داد .
وی گفت : با توسعه دوره های کاردانی علمی - کاربردی ، توسعه دوره های
کاردانی پودمانی ( بدون آزمون ورودی ) و توسعه آموزشهای عالی آزاد و
سامان دهی موسسات آموزش عالی غیر دولتی - غیر انتفاعی ( به غیر از دانشگاه
آزاد اسلامی ) ،به بخش های آموزشی تنوع داده شد .
تقویت ارتباط ، همبستگی و تطابق میان نظام آموزش عالی و توسعه فناوری
با نیازهای دستگاههای دولتی و بازار کار با تکیه بر تغییر و تحول در
برنامه های درسی متناسب با نیازهای جامعه و توسعه موسسات علمی - کاربردی
در مقطع کاردانی از فعالیت های وزارت علوم در 4 سال اخیر است .
وی گفت: در زمینه امضای تفاهم نامه با وزارتخانه ها برای همکاری مشترک
می توان به پذیرش 2500 معلم و 700 تن از دبیران آموزش و پرورش در دوره های
کارشناسی و کارشناسی ارشد داشگاهها در سال جاری به عنوان اولین گام در
جهت بازسازی و ارتقای علمی آموزش و پرورش عمومی اشاره کرد.
انعقاد 200 قرارداد تحقیقاتی مشترک با دستگاههای اجرایی در سالهای
76 تا 79 و افزایش 300 درصدی حجم قراردادهای دانشگاهها با صنعت نیز
از دیگر فعالیت های وزارت علوم در زمینه آموزش عنوان شد.
وی افزود: راه اندازی دوره های دکتری مشترک بین دانشگاهها و مراکز
تحقیقاتی داخل و خارج ، تاسیس قطب های علمی در بعضی دانشگاهها به عنوان
مراکز علمی پیشتاز و سرآمد در کشور ، تاسیس شهرکها و پارکهای علمی-
پژوهشی از اقدامات وزارت علوم درارتقا موقعیت علمی کشوراست .
وزیر علوم تحقیقات و فناوری افزایش اعتبارات تخصیص یافته به تحقیقات
از 29صدم درصد تولید ناخالص ملی در سال 76 به 46صدم درصد در سال 80 و
پیش بینی افزایش آن تا سطح 5/1 درصد در طول برنامه سوم ( بخش دولتی و غیر
دولتی را از اقدامات این وزارتخانه در چهارساله اخیر عنوان کرد.
وی رشد 70 درصدی محققان تمام وقت کشور را مورد توجه قرار داد و
افزود: تعداد محققان تمام وقت کشور از 7 هزار تن در سال 76 به 12 هزار
تن در سال 79 رسیده است .
معین اظهارداشت :سهم مقالات علمی کشور در نشریات و مراکز معتبر علمی از
713 مقاله در سال 76 به یک هزار و 408 مقاله درسال 79 رسیده که این رقم،
رشد 100 درصدی را نشان می دهد.
وزیر علوم، ارتقای نقش " انجمن های علمی - تخصصی و مجلات علمی درامر
سیاست گذاری ، نظارت و ارزیابی فعالیت های علمی کشور و اختصاص بودجه
مستقل به این امر از سال 80 را مورد توجه قرارداد .
وی افزود: تعداد انجمن های علمی از 59 انجمن درسال 76 به 90 انجمن
در سال 79 و تعداد نشریات علمی به 120 عنوان در سال جاری رسیده است.
معین افزود: هم اکنون تعداد 60 هزارو 715 نفر در انجمن های علمی کشور
عضویت دارند.
"ایجاد و توسعه فعالیت شوراهای پژوهش و فناوری استانها با مشارکت
فعال دانشگاهها ، مراکز تحقیقاتی و دستگاههای اجرایی ، اجرای 267 طرح
نیمه صنعتی در فاصله زمانی 76 تا 79 و عقد 466 طرح به صورت قرار داد
مشترک با سایر بخش ها درسازمان پژوهشهای علمی و صنعتی از فعالیت های
وزارت علوم در سالهای گذشته است" .
درکارنامه وزارت علوم می توان به تشکیل ستاد پیشبرد علوم درایران
1400، به منظور پیگیری و رصد شرایط علمی ،بین المللی و پیگیری تحقق امر
توسعه علمی کشور،ایجاد 62 مرکز دولتی و 12 غیر دولتی تحقیقاتی جدیدعلمی و
اعطای مجوز علمی به موسسات پژوهشی اشاره کرد .
وزیر علوم تحقیقات و فناوری ، ایجاد و توسعه 7 مرکز پژوهشی مشترک میان
دانشگاها و دستگاههای اجرایی نظیر انسیتوی ملی نفت، انرژی و حمل ونقل
را از اقدامات وزارت علوم در سالهای گذشته عنوان کرد .
معین سپس به تشریح اصلاح و وضع مقررات و قانونمند کردن فضای فرهنگی و
سیاسی دانشگاهها و تشکیل نهادهای قانونی نظارت در زمینه فرهنگی واجتماعی
پرداخت .
وی گفت : با تشکیل هیات های نظارت بر فعالیت تشکل ها در 48 دانشگاه
برای یک هزارو 382 سخنرانی و گردهمایی ، 94 تجمع و راهپیمایی ، 338
تریبون آزاد ، یک هزارو 478 نمایش فیلم و 842 اردوی دانشجویی درخواست
مجوز شد.
وزیر علوم تصریح کرد : از مجموع این برنامه ها ، 3/94 درصد با مجوز
قانونی اجرا شده و تنها 42/1 درصد بدون مجوز به اجرا در آمده است که
این نشان دهنده شاخص مطلوب قانون گرایی ، عقلانیت و منطق در دانشگاهها
است .
معین افزود: درحال حاضر 680 کانون فرهنگی ، هنری و اجتماعی ، 473
شورای صنفی - دانشجویی، 437 انجمن ورزشی تخصصی ، 600 انجمن علمی -
دانشجویی و 770 نشریه فعال دانشجویی فعال هستند .
تعداد اعضای انجمن های علمی دانشجویی در حال حاضر حدود 40 هزار نفر
می باشد.
وی مهار و مدیریت بحران های سیاسی و فرهنگی در دانشگاهها (نظیر کوی
دانشگاه تهران ، دانشگاه تبریز ، دانشگاه علم وصنعت ایران و خرم آباد)
را از جمله اقدامات انجام شده عنوان کرد .
تاسیس نهادهای موثر در امر سیاستگذاری ، برنامه ریزی و نظارت مانند
شورای هماهنی فعالیت های سیاسی دانشگاهها ( درسطح وزارتخانه های علوم ،
بهداشت ، کشور و اطلاعات و ..) و شورای فرهنگی اجتماعی از فعالیت های
سالهای اخیر وزارت علوم بیان شد .
وزیر علوم تصریح کرد اقدام های قانونی و حقوقی برای دفاع از حرمت و
حقوق دانشجویان و دانشگاهیان از دیگر مواردی است که در زمینه فرهنگی
واجتماعی صورت گرفته است .
معین بازنگری ساختار و وظایف قانونی وزارت آموزش عالی و تهیه لایحه
پیشنهادی وزارت علوم و تحقیقات با انجام 10 پروژه تحقیقاتی ، سازماندهی
امور مالی دانشگاهها و اتخاذ روشهای جدید تامین و تنوع بخشی به منابع
مالی در چارچوب مصوبات هیات های امنا را از اقدامات انجام شده در بخش
اداری - اجرایی و روابط علمی و بین المللی بیان کرد .
وی گفت : پیش بینی سازو کارهای مناسب در سومین برنامه توسعه کشور،
افزایش حقوق اعضای هیات علمی درسالهای 77 و 79 و حق جذب کارکنان ،
افزایش کمک هزینه های تحصیلی دانشجویان به میزان 30 درصد و توسعه همکاری
های علمی و فرهنگی با یونسکو از دیگر فعالیت های این وزارتخانه در سالهای
اخیر بوده است .
* 803 *