#
تهران ، ایرنا: 19 شهریور 1380 برابر با دهم سپتامبر 2001
یک عضو هیات عملی دانشگاه "علم و صنعت" ایران موفق شد ، سیستم کنترل
خودرو برقی را طراحی کند. دراین سیستم عیوب خودروهای پیشین اصلاح شده است.
" داود عرب خابوری" مجری طرح و عضو هیات علمی پژوهشکده الکترونیک این
دانشگاه درباره نمونه اصلاح شده خودروبرقی گفت : خودرو برقی در طول سالهای
76 تا 78 در دانشگاه صنعتی اصفهان ساخته شد که با توجه به پیشرفتهای
روزافزون صنعت الکترونیک ، نیازمند بررسی و انجام اصلاحاتی بود.
وی افزود : بر همین اساس ، پژوهشکده الکترونیک این دانشگاه از یک سال
گذشته درصدد اصلاح سیستم کنترل این خودرو برآمده است و درطی هفت ماه گذشته
نیز سیستم فرمان جدیدی ساخته و مراحل تست آزمایشگاهی را پشت سر گذاشته و
اینک روی خودرو نصب شده است.
وی در مورد عملکرد خودرو برقی گفت : در این خودرو به جای موتور بنزینی
از موتور الکتریکی استفاده شده و همچنین یک سیستم کنترل که جریان مستقیم
(DC) را به جریان متناوب (AC) تبدیل می کند ، در آن بکار رفته است.
عرب خابوری افزود : انرژی خودرو از طریق 27 باتری قابل شارژ با برق
شهر تامین می شود و به وسیله فشار روی پدال گاز خودرو به حرکت درآمده و
سرعت آن کم و زیاد می شود.
مجری این طرح تحقیقاتی بااشاره به ضرورت ساخت خودروهای برقی گفت : بشر
به دلیل استفاده بی رویه از انرژی تجدید ناپذیر ذخایر نفتی ،خصوصا در نیمه
دوم قرن بیستم و اوایل قرن حاضر ، در آینده با بحران تامین انرژی مواجه
می شود. بنابراین بسیاری از کشورها در صدد جایگزینی انرژی های تجدید ناپذیر
چون باد،آب و خورشید و یا انرژی هسته ای به جای ذخایر نفتی هستند .این
خودرو هم تمام انرژی خود رااز طریق برق تامین می کند و احتیاجی به بنزین
و روغن و غیره ندارد.
" عرب خابوری " همچنین درمورد مزایا ومعایب خودروی برقی گفت : این
خودرو هیچ گونه آلودگی برای محیط زیست نداشته و سروصدای خودروهای بنزینی
را هم ندارد. اما با توجه به سوخت ارزانی که در دنیا وجود دارد و از سوی
دیگر لزوم تعویض باتریها به دلیل عدم کارآیی پس از چهار سال که هزینه
سنگینی را تحمیل می کند، استفاده ازاین خودروها در حال حاضر مقرون به صرفه
نیست.
وی اظهار امیدواری کرد ، با تحولی در صنعت باتری سازی ، این مشکلات نیز
رفع گردند.
* 812 *