۱۱ تیر ۱۳۷۹، ۰:۰۱
کد خبر: 5634365
T T
۰ نفر
یادمان سالروز سقوط هواپیمای مسافربری ایران توسط آمریکا # تهران ، ایرنا: 11 تیر 1379 برابر با اول جولای 2000 دوازدهم تیرماه ، سالروز حمله ناو آمریکایی وینسنس به هواپیمای مسافربری ایرباس - 300 و شهادت 290 مسافربی گناه برفراز خلیج فارس است .
این هواپیما که درسال 1367 باشماره پرواز 655 از بندرعباس عازم دبی بود هفت دقیقه بعد از پرواز بوسیله دوفروند موشک شلیک شده ناو" وینسنس" مستقر در خلیج فارس ساقط شد .
دراین حادثه 290 نفر سرنشین این هواپیماشامل 57 کودک دو تا 12 ساله ، 73 زن و 160 مرد به شهادت رسیدند.
دربین مسافران 37 تبعه هندوستان ، پاکستان ، امارات متحده عربی یوگسلاوی سابق ،کویت و ایتالیا حضورداشتند.
آمریکا در این اقدام ضمن تجاوز به ابهای ایران و نقض اشکار حقوق و حریم هوایی ان ،حقوق بشر و مقررات کنوانسیون های بین المللی در امنیت پروازها مسافربری را نقض کرد.
حضور غیر قانونی آمریکا در ابهای منطقه خلیج فارس ، حمایت مستقیم از عراق در طول جنک تحمیلی و اقدام ضد بشری این کشور در کشتار کودکان ،زنان و مردان بی گناه امری است که با هیچ منطقی قابل توجیه نیست.
هرچند مقامات آمریکادرابتدا با این ترفند که هواپیما خارج از مسیر پروازی حرکت می کرده و هدف قرار دادن ان عمدی نبوده سعی داشت که افکار بین المللی را منحرف کند،اما بعد ازمدتی جرج بوش رئیس جمهوری وقت آمریکا به "ویلیام راجرز" فرمانده ناو " وینسنس " که مرتکب این عمل جنایتکارانه شده بود نشان لیاقت داد .
به این ترتیب ،این عمل جرج بوش خط بطلان بر ادعای قبلی آمریکا که گفته بود هواپیمای مسافربری ایران به اشتباه هدف قرار گرفته کشید.
این حادثه بازتاب گسترده ای نیز در داخل آمریکا داشت ،هرچند درابتدا تعدادی از رسانه های آن کشور سعی در توجیه این حمله داشتند ولی از لابلای مطالب منشتر شده ،عمدی بودن حمله به هواپیمای ایرانی اشکار شد.
تیمسار سرتیپ بقایی فرمانده وقت نیروی هواپیمایی ارتش دلایل آمریکا مبنی براشتباه هدف قرار دادن هواپیمای جمهوری اسلامی را رد کرد و ان را عمدی دانست .
به گفته صاحب نظران ،حمله به هواپیمای مسافربری ایرباس ایران فجیع ترین حادثه درتاریخ هواپیمایی غیرنظامی جهان است .
کارشناسان صنعت هوایی می گویند ،حمله به هواپیمای غیرنظامی ایران نه تنها خلاف موازین وحقوق بین المللی بود بلکه خلاف نص صریح پیمان شیکاگو و تغییرات بعدی آن که حمله نظامی به هواپیمای مسافربری را منع می کند نیز بود ساقط شدن هواپیمای مسافربری ایران در سطح بین المللی نیز بازتاب گسترده ای داشت بطوری که اکثر شخصیت های برجسته و کشورهای مستقل جهان این اقدام را محکوم کردند.
هرچند آمریکا اعلام کرده بود که حاضر نیست از این بابت غرامتی به دولت ایران بپردازد اما دادگاه بین المللی لاهه آمریکا را محکوم به پرداخت غرامت به دولت ایران و خانواده های قربانیان کرد که دولت آمریکا ناچار به پرداخت این غرامت به بازماندگان حادثه و دولت ایران شد.
هواپیمای ایرباس ایران ( پرواز شماره 655 ) ساعت 10 و 22 دقیقه روز دوازدهم تیرماه 1367 توسط ناو جنگی آمریکایی وینسنس درنزدیکی جزیره ایرانی "هنگام" در خلیج فارس توسط موشک ساقط شد .
۰ نفر