۲۷ تیر ۱۳۷۹، ۰:۰۱
کد خبر: 5636035
T T
۰ نفر
همایش " همزیستی مسالمت آمیز مسلمانان و مسیحیان " افتتاح شد # تهران، ایرنا: 27 تیر 1379 برابر با 17 جولای 2000 همایش "همزیستی مسالمت آمیز مسلمانان و مسیحیان ارمنی " روز یکشنبه با حضور " جائلیق ارام کشیشان " اسقف اعظم ارامنه سیلیسی و رئیس شورای جهانی کلیساها و پیام وزیر فرهنک و ارشاد اسلامی افتتاح شد.
در بخشی از پیام "عطاء الله مهاجرانی" آمده است: برگزاری این گردهمایی از ضرورتی اساسی در دنیای امروز حکایت می کند. جهـان ما ، بیش از پیش ، به سوی چندگانگی و پیدایش نگرش ها و دیدگاه های گوناگون پیش می رود.
هویت هـای جدیـدی که به مدد تحولات شگفت انگیز اجتماعی و فن شناختی شکل می گیرد، نقشه جامعه را به گروه های کوچک تر که هر یک سودای فرهنک و ارزشهای خود را دارند ، تقسیم می کنند.
وی با طرح این سوول کــه آیا جهان اجتماعی ما هم چنان در پی چندگانگی پیش می رود و آیا این تجزیه تـــا بدان جا پیش می رود که هر فـرد یا گروه انسانی ، خــود جهان مستقلی در برابر جهان دیگران محسوب خواهد شد؟ افزود: نگرانی هایی ازاین دست، گفت و گو را ضروری می سازد . هیچ نظم اجتماعی، فارغ از همدلی و همیاری و وجود حداقل معیارهای مشترک بر پا نمی شود.
در این پیام افزوده شده است: در ادیان راه روشن تری وجود دارد، ادیان الهی از ان رو که صورتهای نهادین شده گوهر حق هستند واز ان گوهر برامده اند ، با یکدیگر اشتراک دارند. گفت و گو روشـی است که ادیان مختلف از طریق ان می توانند به نقاط مشـترک خود دست یابند و از این طریق زمینه های تفاهم را تقویت کنند.
حجت الاسلام "نعمانی" قائم مقام سـازمان فرهنک و ارتباطات اسـلامی نیز در سخنانی گفت: موضوع گفتگو باید به صورت یک فرهنک در بیاید.
نعمانی با درخواست همکاری و تعاون بین مسلمانان و مسیحیان گفت : نیاز به نزدیک بودن و نزدیک شدن عواطف و احساسات هستیم و ایـــن خود یکی عوامل همکاری می باشد.
اسقف اعظم ارامنه سیلیسی و رئیس شورای جهانی نیز طی سخنانی ضمن ابراز خوشحالی عمیق خود نسبت به حضور در میان برادران و خواهران مسلمان و هم کیش خود افزود : به رغم اختلاف عقیدتی و اختلاف نظری که داریم ، همه ما فرزندان و دختران و پسران یک خدا هستیم.
وی ضمن استقبال از ابتکار اقای خاتمی رئیس جمهوری در رابطه با گفتگوی تمدنها وپذیر ش ان از سوی سازمان ملل متحد ، گفت: با درخواست آقـای خاتمی سال اینده به عنوان سال گفتگوی تمدنها در سازمان ملل تعیین شد و این نقطه عطفی در طول تاریخ بشر خواهد بود.
رئیس شورای جهانی کلیساها گفت : گفتمان یکی از دستاوردهای بشری نیست، یک بخش لاینفک خلقت خداوندی است. گفتمان نمایانگر تنوعاتی است که در کیهان و هستی وجود دارد.
کشیشیان افزود: اگر لحظه ای این گفتمان ترک شـــود ، ان موقع یک فاجعه اکولوژیک خواهیم داشت و نهایتا" تمام موجودات از بین خواهند رفت.
وی افزود : " در ذات بشــر گفتمان وجود دارد ، ما باید انتخاب خودمان را داشته باشیم ، خداوند ما را متــفاوت خلق کرده است ، این هدیه خداوندی است ".
وی افزود: گفتمان یک ضرورت است برای همه ، بنابر ایـــن رد گفتمان رد خواست خداوند می باشد.
وی در پایان بااشاره به اینکه ارامنه در جمهوری اسلامی ایران یک جامعه اقلیت نیستند ، بلکه عضوی از جامعه ایران هستند ، افزود: ارامنه در ایران در شرایط مطلوبی زندگی می کنند.
۰ نفر