۱۹ آبان ۱۳۷۹، ۰:۰۱
کد خبر: 5649605
T T
۰ نفر
ایران و ترکمنستان ، تفاهم نامه کنسولی و مرزی امضا کردند # عشق آباد، ایرنا: 19 آبان 1379 برابر با نهم نوامبر 2000 هیات جمهوری اسلامی ایران ، روز پنجشنبه در پایان سومین کمیسیون مشترک ایران و ترکمنستان در عشق آباد ، یک تفاهم نامه کنسولی و مرزی امضا کرد.
این تفاهم نامه ، به امضا " محمد علی هادی " ، معـاون کنسولی و امـور مجلس وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و " کپبانوف " ، معاون وزارت امور خارجه ترکمنستان ، رسید.
معاونین وزارت خارجه ایران و ترکمنستان ، پس از امضا این تفاهم نامه، نتایج سومین کمیسیون مشترک دو کشور را رضایتبخش خوانده و آن را گام دیگری در جهت توسعه و گسترش روابط دو کشور دانستند.
اعضای کمیسیون مشترک ایران و ترکمنستان در کمیسیون های سه گانه مسایل کنسولی ، مرزی و گمرکی را به مدت سه روز مورد بحث و تبادل نظر قراردادند.
در تفاهـم نامه پایانی این کمیسـیون ، بر ضـرورت مسایل مربوط به امور کنسولگری و حفاظت از حقوق اتباع دو طرف در خاک کشـورهای متقـابل و تکمیل راهکارهای اجرایی تامین حقوق شخصی و اموال آنها ، تاکید شده است.
دو طرف، همچنین بر هماهنگی برای امضا موافقتنامه بین دو دولت در خصوص یاری رساندن قضایی در ارتباط با مسایل جزایی و استرداد مجرمین توسط هیات ـ های قضایی دو کشور ، تاکید کرده اند.
دراین تفاهم نامه آمده است که، لیست بدهکاران ترکمنی به اتباع ایرانی و فهـرست احکـام قضایی صـادره برای پیگـیری در اخـتیار وزارت امور خارجـه ترکمنستان ، قرار گیرد.
طرفین موافقت کردند ، زمینه مساعد ملاقات کنسولی با زندانیان ، ظرف یک هفته و امکانات ملاقات خانواده و بستگان درجه یک آنها در اولین فرصت فراهم کنند.
طرف ترکمنی موافقت کرد، صدور روادید برای تسهیل در رفت وآمد رانندگان و افرادی که کارت بازرگانی دارند را مورد بررسی قراردهد.
دو طرف ، همچنین توافق کردند که در اولین فرصت، نسبت به تبادل اطلاعات در زمینه تغـییرات قوانین و دستورالعمل های کنسولی ، مرزی و گمرکی اقدام نمایند.
عکسبرداری هوایی مرزی ، ایجاد تسهیلات عبور مرور برای کارشناسان شرکت گاز ایران، مشخص کردن خط مرز دولتی در رودخانه های مرزی مشترک و برگرداندن بسـتر رودخانه ها به مسیر اصلی و احداث دروازه مشترک در گمرک " آرتیق " و " لطف آباد " ، توافق های در زمینه مسایل مرزی بوده است.
طرفین، در بخش امور گمرکی نیز موافقت کردند ملاقات های کارشناسان گمرکی برای آماده کـردن توافقنامه دوجانبه مـربوط به کمک های اداری و گمرکی را مورد بررسـی قـرار دهند و پس از تکـمیل تاسـیسات مرزی بین المللی گودان به باجگیران نیز تسهیلات دیگر رفت و آمد را بررسی کنند.
در یادداشت تفاهم میان ایران و ترکمنستان دو طرف ، نسبت به توافق های روسای گمرک دو کشور در شهریور ماه 78 در مشهد و اردیبهشت ماه 79 در عشق ـ آباد ، ابراز رضایت کردند.
هـیات ایرانی متشکل از نمایندگان وزارت امور خارجه ، کشور ، نیـرو و سازمان گمرک و نیروهای مسلح ، در پایان ماموریت سه روزه خود به ترکمنستان ، روز پنجشنبه عشق آباد را ترک کرد.
*ا- ع*
۰ نفر