۲۰ آبان ۱۳۷۹، ۰:۰۱
کد خبر: 5649650
T T
۰ نفر
ایران و ترکمنستان تفاهم نامه کنسولی و مرزی امضا کردند # عشق آباد ، ایرنا: 20 آبان 1379 برابر با 10 نوامبر 2000 هیاتهای جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان، روز پنجشنبه، در پایان کار سومین کمیسیون مشترک در عشق آباد ، یک تفاهم نامه کنسولی و مرزی امضا کردند.
این تفاهم نامه به امضای "محمد علی هادی" معاون کنسولی و امور مجلس وزارت امور خارجه و " کپبانوف " معاون وزارت امور خارجه ترکمنستان رسید.
معاونان وزارت خارجه ایران و ترکمنستان پس ازامضا این تفاهم نامه، نتایج سومین کمیسیون مشترک دوکشور را رضایت بخش خوانده و آن را گام دیگری در جهت توسعه و گسترش روابط دانستند.
اعضای کمیسیون مشترک ایران و ترکمنستان در کمیسیون های سه گانه،مسائل کنسولی، مرزی و گمرکی را به مدت سه روز مورد بحث و تبادل نظر قراردادند.
در تفاهم نامه پایانی این کمیسیون ، بر لزوم حفظ حقوق اتباع دو طرف در خاک کشورهای متقابل و تکمیل راهکارهای اجرایی تامین حقوق شخصی و اموال آنها تاکید شده است.
دو طرف،بر لزوم هماهنگی برای امضای موافقتنامه بین دو دولت در زمینه معاضدت قضایی در ارتباط با مسائل جزایی و استرداد مجرمین توسط هیاتهای قضایی دو کشور تاکید کردند.
دراین تفاهم نامه آمده است که فهرست بدهکاران ترکمنی به اتباع ایرانی و فهرست احکام قضایی صادره برای پیگیری، در اختیار وزارت امــور خارجـــه ترکمنستان قرار گیرد.
دو طرف موافقت کردند ، زمینه مساعد ملاقات کنسولی با زندانیان را ظرف یک هفته و امکانات ملاقات خانواده و بستگان درجه یک آنها را در اولین فرصت فراهم کنند.
طرف ترکمنی موافقت کرد،صدور روادید برای تسهیل در رفت وآمد رانندگان و افرادی که کارت بازرگانی دارند ، را مورد بررسی قراردهد.
دو طرف همچنین توافق کردند ، در اولین فرصت ، نسبت به تبادل اطلاعات درزمینه تغییرات قوانین و دستورالعمل های کنسولی ، مرزی و گمرکی اقدام نمایند.
عکسبرداری هوایی مرزی،ایجاد تسهیلات عبور و مرور برای کارشناسان شرکت گاز ایران ، مشخص کردن خط مرز دولتی در رودخانه های مرزی مشترک، برگرداندن بستر رودخانه ها به مسیر اصلی و احداث دروازه مشترک در گمرک "آرتیق" و"لطف آباد" ، از توافق های به عمل امده در زمینه مسائل مرزی است.
دو طرف ، در بخش امور گمرکی نیز موافقت کردند، ملاقاتهای کارشناسان گمرکی برای آماده کردن توافقنامه دوجانبه مربوط به کمکهای اداری و گمرکی را مورد بررسی قراردهند و پس از تکمیل تاسیسات مرزی بین المللی "گودان" به "باجگیران" ، تسهیلات دیگر رفت و آمد را بررسی کنند.
هیات ایرانی، متشکل از نمایندگان وزارت امور خارجه ، کشور ، نیرو و سازمان گمرک و نیروهای مسلح در پایان سفر خود به ترکمنستان ، روز پنجشنبه عشق آباد را ترک کرد.
غ - ح
۰ نفر