۱۱ آذر ۱۳۷۹، ۰:۰۱
کد خبر: 5652317
T T
۰ نفر
چهار شهروند آمریکایی در کامبوج به تروریسم متهم شدند # کوالالامپور ، ایرنا: 11 آذر 1379 برابر با اول دسامبر 2000 یک دادگاه کامبوجی 38 نفر از جمله چهار شهروند آمریکایی را به تروریسم و تشکیل گروه های مسلح غیرقانونی متهم کرد.
این عده در صورت اثبات جرم به حبس ابد محکوم خواهند شد.
سه تن از آمریکایی های دستگیر شده که در کامبوج به دنیا آمده اند ، به طور غیابی متهم شدند و گفته می شود نفر چهارم به نام ریچارد کری کیم که اینک در بازداشت به سرمی برد، معاونت فرماندهی گروه "مبارزان آزادی کامبوج" را به عهده داشته است.
این گروه که مقر آن در آمریکا است مسوولیت حمله به ساختمان های دولتی کامبوج را به عهده گرفته است.
یک گزارش رسیده حاکی است که ماموران امنیتی کامبوج ،خانه به خانه به جستجوی عاملان حمله به ساختمان های دولتی پرداختند، مردم را از تختخواب های خود پایین کشیدند و در جمع 66 نفر از جمله یک آمریکایی را دستگیر کردند.
سه شهروند آمریکایی دیگر به طور غیابی به تروریسم متهم شده اند.
یک گزارش منتشرشده روز جمعه به نقل از کیم هورن ، رییس پلیس یکی از مناطق هفت گانه پایتخت کامبوج حاکی است این عده پس از 15 ساعت بازجویی، آزاد شدند.
وی همچنین گفت : ما تنها از مردم دعوت کردیم به اداره ما بیایند، نام خود را در فهرست های ما بنویسند و مسایل امنیت ملی و ایمنی همگانی را برای آنان تشریح کردیم، ما کسی را تنبیه نکردیم.
طرفداران حقوق بشر از این گونه جستجوی خانه به خانه و بیرون کشیدن مردم از رختخواب ابراز نگرانی کرده اند اما ژنرال چهین چانپور، فرمانده پلیس نظامی کامبوج، آن را امری "عادی" خواند و گفت برای کنترل اوضاع لازم است چنین کنند.
پلیس کامبوج مردان و زنان دستگیر شده را به اداره پلیس پنوم پن برده و از آنان خواسته است اطلاعات لازم درباره خانه و خانواده خود را در اختیار مقام های رسمی قرار دهند و نام خود را در فهرست ساکنان محل ثبت کنند.
این اقدام ها به دنبال حمله روز جمعه هفته گذشته یکصد مرد مسلح به ساختمان وزارت دفاع و یک پایگاه نظامی صورت می گیرد.
در آن حمله، دست کم هفت تن از مهاجمان کشته و 12 تن دیگر زخمی شدند.
پلیس کامبوج روز پنجشنبه نیز به محله های پیرامون ساختمان وزارت دفاع سرکشی کرد اما هنوز معلوم نیست افراد تازه ای دستگیر شده اند یا نه.
کک گالابرو، بنیانگذار یک گروه محلی طرفدار حقوق بشر در پنوم پن گفت، مقام های انتظامی کامبوج به ندرت هنگام بازداشت مردم حکم جلب دارند و به دنبال این "به اصطلاح حمله" این بهانه را در دست دارند که هر کس را می خواهند دستگیر کنند.
* 813 *
۰ نفر