۲۳ آذر ۱۳۷۹، ۰:۰۱
کد خبر: 5653726
T T
۰ نفر
دانشجوی دانشگاه شیراز موفق به شناسایی بیماری "زنک بنه" شد # شیراز ، ایرنا: 23 آذر 1379 برابر با 13 دسامبر 2000 " حبیب الله حمزه زرقانی " دانشجوی دوره کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز ( جنوب ایران ) از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری به عنوان دانشجوی نمونه سال 79 کشور معرفی شد.
این دانشجوی نمونه روز چهارشنبه در گفتگو با "ایرنا" گفت : انتخاب وی به دلیل تحقیقاتش بر روی بیماری " زنک بنه " صورت گرفته است.
وی در مورد بیماری " زنک بنه " گفت : این بیماری در کشورهای اروپایی بخصوص مدیترانه دیده شده است که عامل آن یک نوع قارچ است.
این دانشجوی نمونه که کارشناس سازمان جهاد سازندگی فارس است ، افزود: درختان بنه در زاگرس با ارزش ترین گیاهان جنگلی هستند و در حال حاضر5/2 تا5/3 میلیون هکتار از این نوع درختان در زاگرس وجود دارد.
این محقق موفق به شناسائی 3 فاز از عوامل ایجاد بیماری "زنک بنه" شده است0 وی افزود : درخت بنه در جلوگیری از فرسایش خاک و سیل موثر است و از این گیاه در زنک هوا ، صنایع آدامس سازی و روغن سازی استفاده می شود.
وی در مورد گسترش این بیماری هشدار داد و گفت : درخت پسته نیز میزبان این بیماری است و در صورتی که شرایط محیطی برای ابتلاء درختان پسته به این بیماری فراهم شود باغات پسته ایران از این آفت، خسارت فراوان می بیند.
وی عمر درختان بنه را بسیار طولانی ذکر کرد و گفت : برخی از درختان بنه با عمر 900 سال در کوههای زاگرس مشاهده شده است .
*807*
۰ نفر