۳۱ فروردین ۱۳۷۸، ۰:۰۱
کد خبر: 5668515
T T
۰ نفر
صادرات مواد معدنی وفلزی ایران با12 درصد رشد به 425 میلیون دلار رسید # تهران، ، ایرنا : 31 فروردین 1378 برابر با 20 اوریل 1999 وزیر معادن و فلزات ایران گفت: ارزش صادرات مواد معدنی و فلزی ایران در سال گذشته به حدود 425 میلیون دلار رسید که نسبت به سال 1376، 12 درصد رشد داشت.
اسحاق جهانگیری روز سه شنبه این مطلب را در دیدار مدیران ارشد وزارت معادن و فلزات با محمد خاتمی ریاست جمهوری بیان کرد.
وی افزود: از حدود 2 هزار معدن فعال در سطح کشور در سال گذشته 56 نوع ماده معدنی به میزان حدود 100 میلیون تن استخراج شد.
جهانگیری اضافه کرد: تولید سنک اهن در سال گذشته با 11 درصد افزایش به یک میلیون تن بالغ شد.
وی با بیان اینکه ارزبری تولید هر تن فولاد خام در سال 77 به حدود 50 دلار رسید گفت: در سال 75 برای تولید هر تن فولاد خام حدود 70 دلار صرف شد.
جهانگیری تولید فولاد خام در واحدهای فولادسازی کشور را در سال گذشته بالغ بر 6/5 میلیون تن ذکر کرد و افزود: این رقم در مقایسه با سال ماقبل هفت درصد کاهش نشان می دهد.
وی بااشاره به کاهش ارز مصرفی در مجموعه زیرپوشش وزارت معادن و فلزات اظهار داشت: در سال 75 به میزان 645 میلیون دلار ارز از سوی بانک مرکزی در اختیار این وزارتخانه قرار گرفت، درحالی که درسال گذشته میزان ارز تخصیصی به 158 میلیون دلار رسید.
به گفته جهانگیری تولید مس کاتد با 32 درصد افزایش در سال قبل به 130 هزار تن و تولید فروالیاژها (فروسیلیس ، فرومولیبدن، فرو منگنز و فروکرم ) با 14 درصد رشد به 67 هزار تن بالغ شد.
وی افزود: تولید شمش در کارخانه الومینیوم اراک در سال گذشته با 21 درصد افزایش نسبت به سال ماقبل به 110 هزار تن رسید . همچنین کارخانه الومینیوم المهدی بندرعباس موفق به تولید 13 هزار تن شمش الومینیوم شد.
وزیر معادن و فلزات خاطرنشان ساخت: چنانچه بخواهیم به تولیدات اعلام شده در برنامه دست یابیم، باید حداقل نیازهای این بخش از سوی دولت و بانک مرکزی برطرف شود.
وی گفت: طبق امار رسمی گمرک ، برای واردات 2/1 میلیون تن اهن الات در سال گذشته حدود 800 میلیون دلار ارز از کشور خارج شد.
جهانگیری اضافه کرد: مدیران بخش فولادسازی انتظار دارند ، برای تولید بیش از 5/5 میلیون تن محصول نهایی حداقل 250 میلیون دلار ارز به این بخش اختصاص یابد.
وی در پایان گفت: پیش از این به شرکت ملی فولاد ایران اعلام شده که در سال جاری حدود 80 میلیون دلار ارز تخصیص یافته است که انتظار می رود ریاست جمهوری در این زمینه حمایت لازم را بعمل اورند.
۰ نفر