۹ اردیبهشت ۱۳۷۸، ۰:۰۱
کد خبر: 5669526
T T
۰ نفر
نهمین اجلاس کمیته اجرایی اتاق بازرگانی اکو در عشق آباد پایان یافت # عشق آباد ، ایرنا: نهم اردیبهشت 1378 برابر با 29 آوریل 1999 نهمین اجلاس کمیته اجرایی اتاق بازرگانی اکو ( سازمان همکاری اقتصادی ) روز پنجشنبه پس از دو روز بحث و تبادل نظر در عشق آباد بکار خود پایان داد.
در این نشست اتاق های بازرگانی کشورهای عضو اکو توافق کردند که دولت های عضو برای تعرفه های ترجیحی کالاهای تجاری در چارچوب اکو ، تخفیف 20 درصدی قائل شوند.
این تصمیم با هدف برداشتن موانع تعرفه یی و غیر تعرفه یی برای افزایش حجم مبادلات تجاری در میان کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی اتخاذ شد.
حجم مبادلات میان کشورهای عضو اکو درحال حاضر 6/8 درصد از کل مبادلات تجارت خارجی آنها را شامل می شود.
براساس این توافق کشورهای عضو می توانند یک فهرست از کالاهای راهبردی خود را جهت مستثنی شدن آنها از تخفیف یاد شده ، به دبیرخانه اکو در تهران ارائه کنند.
مقرر شد اتاق های بازرگانی کشورهای عضو اکو مصوبه اجلاس را با دولت های خود طرح و نظر مثبت آنان را جلب کنند.
ازدیگر مصوبات این اجلاس ، موضوع توافقنامه اکو مبنی بر تاسیس بانک توسعه و تجارت و بیمه اتکایی اکو بود که اجلاس مصرانه از دبیرخانه اکو خواست تا برای نهایی کردن این توافقنامه از طریق مذاکره با کشورهای عضو اقدام کند.
رییسان اتاقهای بازرگانی کشورهای عضو اکو همچنین درباره توافقنامه مربوط به صدور روادید یکساله تجاری نیز بحث و تبادل نظر کردند که در نهایت جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری بود که آمادگی خود را برای اجرای این توافقنامه اعلام کرد. نمایندگان ترکیه و پاکستان نیز قول دادند تا موضوع را با دولت های خود درمیان گذاشته و در مدت کوتاهی نظر کشورهای خود را اعلام کنند.
براساس این توافقنامه که درحال حاضر تنها ایران و قزاقستان آن را اجرا می کنند، تجار و بازرگانان کشورهای عضو اکو با دریافت روادید یکساله می توانند به دفعات به این دو کشور تردد کنند.
اجلاس عشق اباد همچنین به دنبال یکسری بحث و تبادل نظر تصویب کرد که با توجه به سطح اختلافات تجاری در منطقه اکو ، از این پس شکایات تجاری پیش از ارجاع به دادگاه های مربوطه به دبیرخانه اتاق بازرگانی اکو در پاکستان ارائه شود.
براساس این تصمیم دبیرخانه اتاق بازرگانی از دبیرخانه اکو در تهران درخواست مشاور حقوقی خواهد کرد تا جهت حل وفصل اختلافات از مجاری دیپلماتیک و بصورت مسالمت آمیز اقدام شود.
موضوع عضویت ترکمنستان در اتاق بازرگانی اکو نیز از جمله مباحثی بود که اجلاس درخواست کرد تا طرف ترکمنی ظرف مدت یکماه به طور رسمی موافقت خود را با عضویت در این اتاق اعلام کند.
در این اجلاس موضوع برگزاری نمایشگاه تجاری اختصاصی پاکستان در تهران نیز مطرح و از سوی طرف ایرانی اعلام شد که مرکز توسعه صادرات ایران آماده همکاری با پاکستان جهت برگزاری این نمایشگاه است .
۰ نفر