۱۹ اردیبهشت ۱۳۷۸، ۰:۰۱
کد خبر: 5670798
T T
۰ نفر

گزارشی از سفر اولین محقق ایرانی به قطب جنوب

۱۹ اردیبهشت ۱۳۷۸، ۰:۰۱
کد خبر: 5670798
گزارشی از سفر اولین محقق ایرانی به قطب جنوب # تهران ، ایرنا: 19 اردیبهشت 1378 برابر با نهم مه 1999 برای اولین بار یک پژوهشگر ایرانی موفق به انجام یک سفر تحقیقاتی یکصد روزه به قطب جنوب شد و به مناسبت 22 بهمن ماه پرچم جمهوری اسلامی را بر فراز بلندترین قله منطقه تحقیقاتی برافراشت.
دکتر "حسین زمردیان" رییس مرکز ملی اقیانوس شناسی و "محمدرضا شکری" عضو گروه بیولوژی دریایی مرکز ملی اقیانوس شناسی که از طرف این مرکز به قاره جنوبگان اعزام شده است دستاوردهای تحقیقاتی این سفر را طی یک مصاحبه مطبوعاتی برای خبرنگاران تشریح کردند.
زمردیان در این خصوص گفت: زمینه شرکت یک پژوهشگر ایرانی در سفر علمی اخیر محققان هند به قطب جنوب درچارچوب همکاریهای منطقه ای کشورهای مجاور اقیانوس هند و در راستای برنامه همکاری بین مرکز ملی اقیانوس شناسی ایران و مرکز تحقیقات اقیانوسی هند(گوا) و بخش توسعه سیاسی هند و ایران فراهم شد و برای اولین بار تجربه ای بدست آمد که می تواند راهگشای فعالیت های ایران در عرصه فعالیت های علمی سایر کشورها در این قاره باشد.
وی افزود: کلیه هزینه مسافرت و تجهیزات این پژوهشگر توسط مرکز مطالعات قاره جنوبگان هند تامین شده است.
شکری گفت: سوم دی ماه 1377 به گروه دانشمندان هندی در جزیره موریس که هرساله سفری را با حدود 75 کاوشگر به قطب جنوب انجام می دهند ملحق شدم و 20 دی ماه با کشتی به منطقه "یخ های سریع" رسیدیم پس از آن اعضای گروه توسط چرخبال به ایستگاه "مایتری" که دومین ایستگاه دائمی هند در واحه "شیرماخر" است منتقل شدند. واحه "شیرماخر" دارای تعداد زیادی دریاچه آب شیرین بوده و در حد فاصل یخ های دائمی قطبی و سپر یخی واقع شده است.
این محقق طرح مشترکی را به منظور بررسی سلامت دریاچه های آب شیرین منطقه "شیرماخر" انجام داد و از 38 دریاچه نمونه برداری به عمل آورد.
وی افزود: علاوه بر این طرح مشترک، مشاهده و گزارش پرندگان و پستانداران دریایی و همچنین بررسی کوههای یخی یخ های شناور و چگونگی پراکنش و نحوه گسترش آنها در مسیر دریایی طی شده از جزیره موریس به قاره جنوبگان و بالعکس از دیگر فعالیت های انجام شده بوده است.
این محقق در طول اقامت در ایستگاه مایتری ، ایستگاه کشور روسیه را نیز مورد بازدید قرار داد.
زمردیان با تاکید بر لزوم انجام چنین سفرهای تحقیقاتی گفت: تحقیقات در زمینه دریاها پایه ای برای سایر تحقیقات است و توجه به تحقیقات علمی در خارج از مرزهای کشور لازمه تحقق اهداف بلند پایه در نیل به پیشرفت سطح دانش و فن در بین پژوهشگران ایرانی است و پژوهشگران ایرانی می توانند در قالب کاوش های تحقیقاتی کشورهای دارنده پایگاه در این قاره تجربیات جدیدی کسب کنند و از آن در احداث پایگاهی متعلق به کشور استفاده نمایند.
رئیس مرکز ملی اقیانوس شناسی ، هدف از انجام این سفر را کسب تجربه در محیطهای مختلف، آشنایی با محیط قطب، همکاری با گروههای تحقیقاتی، بررسی راهکارهای پژوهش در جنوبگان به منظور اعزام گروههای تحقیقاتی در آینده، بررسی زمینه های مطالعاتی و آشنایی با پژوهش های بهنگام، ذکر کرد.
لازم به ذکر است که 25 کشور در 46 پایگاه، تحقیقات مختلفی را در قاره جنوبگان انجام می دهند و کشور هند به عنوان پیشرو در بین کشورهای مجاور اقیانوس هند در حال انجام هجدهمین کاوش علمی خود در این قاره است.
۰ نفر