۳۰ مرداد ۱۳۷۸، ۰:۰۱
کد خبر: 5683245
T T
۰ نفر
طول شکستگی گسل زلزله ترکیه بیش از 50 کیلومتر اعلام شد # آنکارا ، ایرنا : 30 مرداد 1378 برابر با 21 اوت 1999 طول شکستگی گسل زلزله بامداد سه شنبه هفته گذشته ترکیه که تاکنون بیش از 44 هزار کشته و زخمی برجای گذاشته به گفته یک کارشناش ارشد زلزله نگاری محلی بیش از 50 کیلومتر بوده است.
پروفسور "مصطفی اردیک" مسوول زلزله نگاری رصدخـانه "قندیللی" دانشگاه استانبول ترکیه عصر شنبه در گفت و گو با خبرنگار "ایرنا" اعلام کرد : بخش عمده طول شکستگی گسل این زمین لرزه در دل دریای "مرمـــره" واقع در شـمال غرب ترکیه ایجاد شده و بخش هایی نیز در ازمیـت ، استانبول و سایر شهرهای غرب و شمال ترکیه موجب وقوع زلزله دهشتناک شده است.
وی کـــانون این زمین لرزه را شهر ازمیت واقع در 60 کیلومتری شــــرق استانبول توصیف کرد و گفت : بیشترین تلفات انسانی و مـادی در ایــن منطقه بوجود آمده است.
مسوول زلزله نگاری رصدخانه استانبول این زمین لرزه را از نظر قـدرت ، وسعت و حجم خرابی ها، بزرگترین زلزله در یکصد سال اخیر در ترکیه ذکر کـرد و گفت : آخرین بار در سال 1894 زلزله با این مشخصات در منــاطق زلزله زده کنونی ترکیه روی داده بود.
وی گفت : کارشنـاسان زلزله نگاری پیشتر بروز چنین زمین لرزه ای را پیش بینی کرده بودند اما از نطر عملی نمی توانستند زمان دقیق وقوع آن را اعلام کنند.
این کارشناس ارشد زلزله نگاری بخش عمده عامل تلفات زیاد و حجم خسارات مادی این زلزله را ناشی از رعایت نـکردن اصول فنی و بـکار بردن مصـــالح نامرغوب و غیراستاندارد در ساختمان سازی توصیف کرد.
به گفته وی ،بیشترین خرابی ها و تلفات جانی در مجتمع های آپارتمانی با طبقات زیاد و در ساختمان هایی است که اصول فنی در آنها رعایت نشده است.
وی گفت : باتوجه به گستردگـی زلزله پیش بینی می شود آمار تـلفات جانی به بیش از 40 هزار نفر و میزان خسـارات مـادی افـــزون بر 20 میلیارد دلار افزایش یابد.
آمارهای رسمــی دولتـی تعداد کشته های این زلزله را تاکنون 11 هزار و 386 نفر و تعداد زخمی ها را بیش از 33 هزار و 150 نفر اعلام کرده است.
زلـزلــه بامداد سه شنبه هفته گذشته ترکیه به بـزرگی 4/7 درجه درمقیاس امواج درونی زمین ( ریشتر) در بخش های وسیعی از مناطق غرب و شمـــال غرب ترکیه به وقوع پیوست.
۰ نفر