یک کارشناس محیط زیست :فاضلاب کارخانجات و کشتی ها مهمترین منبع آلودگی
خلیج فارس است
#
کویت،ایرنا: 19 آبان 1378 برابر با 10 نوامبر 1999
یک کارشناس محیط زیست ، مهمترین منابع آلوده کننده آبهای خلیج فارس را
فاضلاب کارخانجات ، کشتی ها و نفتکش های موجود دراین منطقه حیاتی ذکرکرد .
"محمد سعید حسینی "مدیرکل دفترمحیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست
و نماینده ایران در اجلاس راهبردی (استراتژی ) "راپمی" روز چهارشنبه در
گفتگو با خبرنگار ایرنا در کویت گفت : سازمان راپمی در ارتباط با بهره
برداری های نفتی و تردد نفتکش ها مطالعات بسیاری انجام داده و برنامه هایی
برای به حداقل رساندن آلودگی های ناشی از اینگونه فعالیت ها به اجرا گذاشته
و یا در دست اجرا دارد.
حسینی گفت : صدور روزانه 4 تا 5 میلیون بشکه نفت از مناطق و کشورهای
مختلف خلیج فارس ، حضور و عبور ومرور روزانه دهها کشتی نفتکش غول پیکر را
ضروری می سازد که در صورت عدم توجه جدی به نقش آنان در آلودگی آبها،خسارات
جبران ناپذیر و مخربی به محیط زیست دریایی وارد می شود.
وی افزود : براساس تصمیات سازمان منطقه ای حفاظت از محیط زیست دریایی
"راپمی " طی دو سال آینده بیش از هشتاد درصد نفتکش های منطقه به مخازن
جداگانه آب و نفت مجهز خواهند شد که به این ترتیب هنگام بارگیری ، آب
توازن کشتی ها که عمدتا با نفت مخلوط است به دریا تخلیه نخواهد شد .
وی افزود : "راپمی" ازطریق سازمان بین المللی دریانوردی (imo) کشورهای
ساحلی را به پذیر ش و اجرای کنوانسیون مربوط به تجهیز نفتکش ها (مارپل )
موظف خواهد کرد.
وی گفت : تجهیزبنادر و شناورها به تجهیزات پیشگیری از آلودگی از جمله
شرایط الحاق کشورهای منطقه به کنوانسیون " مارپل" است و طرح الحاق جمهوری
اسلامی ایران به این کنوانسیون در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار دارد.
به گفته وی ، همه اعضای اجلاس راهبردی "راپمی" که طی دو روز گذشته در
کویت برگزار شد برلزوم دنبال کردن جدی طرحهای مربوط به کنترل شناورها،
مجهز کردن بنادر و کارخانجات به تاسیسات پیشگیری از آلودگی ونیزجلوگیری
از آلودگی بیشتر آب دریا تاکید کردند .
وی افزود : " راپمی " همچنین برنامه ها و دستورالعمل هایی پیرامون بهره
برداری نفتی و چگونگی کنترل آلودگی های ناشی از سکوهاو لوله کشی های نفتی
در خلیج فارس تدوین کرده ، که کشورهای عضو موظف به اجرای آنها هستند .
حسینی در مورد مرک ماهیان در مناطقی از آبهای خلیج فارس در ماههای
اخیر و نتایج بررسی علل آن گفت :" راپمی" گزارش های مربوط به مرک ماهیان
در خوزستان به صورت محدود و حجم وسعیتر آن در کویت را مورد بررسی قرار
داد که براساس آن ورود مواد مغذی مسموم ناشی از فاضلاب ها و زباله های
آلوده کننده کارخانجات ، شهرهاو کشتی ها و نیز درجه حرارت بالای آب به عنوان
مهمترین علت های مرک ماهیان مطرح شده است .
اجلاس راهبردی سازمان منطقه ای محیط زیست دریایی"راپمی"با حضورکارشناسانی
از بحرین ، کویت ، امارات ، ایران ، عربستان سعودی ، عمان و قطر طی دور
روز گذشته به ریاست ایران در کویت برگزار شد .
/م.ک/
یک کارشناس محیط زیست :فاضلاب کارخانجات و کشتی ها مهمترین منبع آلودگی
۱۹ آبان ۱۳۷۸، ۰:۰۱
کد خبر:
5693163