۲۲ آبان ۱۳۷۸، ۰:۰۱
کد خبر: 5693618
T T
۰ نفر
لخ والسا : آمریکا از نظر سیاسی و اخلاقی صلاحیت رهبری جهان را ندارد # بن ، ایرنا: 22 آبان 1378 برابر با 13 نوامبر 1999 " لخ والسا" رییس جمهور اسبق لهستان با حمله شدید به آمریکا گفت : آمریکا با وجود داشتن برتری نظامی و اقتصادی در جهان ، صلاحیت رهبری سیاسی و اخلاقی جهان را ندارد.
والسا که روز جمعه در همایش جهانی " محور جهانی 2000 " در شهر بن، پایتخت سابق آلمان سخن می گفت افزود : آمریکا حق ندارد به بهانه برخورداری از قدرت نظامی، برای خود "حقوق ویژه" قائل شود.
وی تصریح کرد : جهان نیازی ندارد که برای کشورهای بزرک و قوی حقوق ویژه قایل شود زیرا در این صورت نظم جهانی به مخاطره خواهد افتاد.
رهبر جنبش همبستگی لهستان ضمن هشدار به حاکمیت مستبدانه فن آوری، تاکید کرد که توسعه و آزادی باید دست در دست یکدیگر حرکت کنند.
والسا اضافه کرد : برای دسترسی به چنین هدفی به همکاری نهادها، نظمی چند قطبی، سازمان ملل متحدی توانا و یک قانون اساسی جهانی نیاز است.
رییس جمهور اسبق لهستان تاکید کرد : حاکمیت پول و قدرت، برای جهان یک فاجعه خواهد بود.
وی گفت : اصول اخلاقی و اعتقادات دینی باید صرفا راهگشای بشریت برای آینده باشد.
والسا که سالهای زیادی در راس حرکت همبستگی برای آزادی لهستان از سلطه کمونیسم مبارزه می کرد گفت : در پی حاکمیت قرن نفرت و جنایت، باید اکنون دوران همبستگی آغاز شود.
" کاران سینک " یکی از وزیران سابق هند نیز در اظهارات خود به اهمیت اخلاق و ارزشهای سنتی اشاره کرد و از ادیان بزرک جهانی خواست به ارزشهای مشترک انسانی توجه کرده و آنها را زمینه ساز اقدامات خود در برخورد به مبارزه طلبی های شدید زمان حال کنند.
وی هشدار داد که زمان زیادی برای بازگشت به این ارزشها باقی نمانده و هم اکنون نیز بسیار دیر شده است .
سینک بدون این که نامی از آمریکا یا دیگر کشورهای قدرتمند جهان ببرد به خطرات ناشی از برخوردهای متکبرانه و غرور آمیز بعضی از کشورها اشاره کرد و نسبت به خطراتی که از تاراج منابع محدود موجود بر روی کره زمین، ازدیاد شدید جمعیت و فاصله بیش از پیشی که بین ثروتمندان و فقرا بوجود آمده بشدت هشدار داد و خواهان یک تحول اساسی در افکار جهانیان برای برنامه های تربیتی جدید شد.
این همایش از روز جمعه (دیروز) برای مدت دو روز در سالن پارلمان قبلی آلمان در شهر بن، پایتخت پیشین این کشور با حضور بسیاری از اندیشمندان و شخصیت های سیاسی برگزار شد .
۰ نفر