۸ بهمن ۱۳۷۸، ۰:۰۱
کد خبر: 5701603
T T
۰ نفر

دیدار دکتر خرازی و نخست وزیر قزاقستان

۸ بهمن ۱۳۷۸، ۰:۰۱
کد خبر: 5701603
دیدار دکتر خرازی و نخست وزیر قزاقستان # تهران، ایرنا 8 بهمن 1378 برابر با 28 ژانویه 2000 وزیر امور خارجه کشورمان در ملاقات با نخست وزیر قزاقستان با تاکید بر ضرورت مطالعات کارشناسی برای همکاری ها در زمینه ساخت خطوط لوله نفت و گاز در منطقه گفت: کسی نمی تواند مزیت های مسیر ایران برای احداث خطوط لوله نفت و گاز از لحاظ امنیتی ، اقتصادی و دسترسی به بازارهای عمده جهان را انکار کند .
دکتر "کمال خرازی" روز جمعه در ملاقات با آقای "قاسم توکایف" در حاشیه برگزاری اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در شهر داوس افزود : باید بهترین مسیر یا مسیرهابرای این خطوط لوله انتخاب شود ودر دراز مدت همگان واقعیت های اقتصادی را بر ملاحظات سیاسی ترجیح خواهند داد.
خرازی با اشاره به روابط دوجانبه تهران - آستانه ، در خصوص همکاری های تجاری میان دوکشور، طرحهای در دست اجرای جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان را خاطر نشان ساخت و گفت : امکانات و ظرفیت های فراوان برای همکاری میان دو کشور باید به طور کامل مورد بهره برداری قرار گیرد.
نخست وزیر قزاقستان نیز در این ملاقات ایران را کشور مهم منطقه خواند و گفت : قزاقستان اهمیت زیادی برای گسترش رابطه با جمهوری اسلامی ایران قایل است .
وی با اشاره به سفــر موفقیت آمیز سال گذشته رئیس جمهوری قزاقستان به ایران، از رشد و پیشبرد همکاری های تجاری دو کشور ابراز خوشحالی کرد.
توکایف با تاکید بر مواضع نزدیک دو کشور ، در منطقه ، از دیدگاه مطرح شده توسط دکتر خرازی در نشست داوس مبنی بر این که هیچ قدرت فرا منطقه ای نمی تواند مشکلات منطقه را حل کند، استقبال کرد.
در این دیدار همچنین بحران چچن و مساله افغانستان از جمله قاچاق مواد مخدر و کنترل صدور آن از افغانستان مورد تبادل نظر قرار گرفت و طرفین بر ضرورت اقدامات جدی کشورهای منطقه برای کمک به حل معضلات تاکید کردند .
همکاری ایران و افغانستان در چارچوب همکاری های اقتصادی (اکو) نیز از دیگر موضوعات مطروحه در این ملاقات بود و طرفین پیرامون راه های فعال تر کردن این همکاری ها تبادل نظر کردند .
۰ نفر