۲۰ بهمن ۱۳۷۸، ۰:۰۱
کد خبر: 5702912
T T
۰ نفر
اندیشمندان ایرانی و تاجیک تاریخ علوم در ماوراء النهر را بررسی می کنند # دوشنبه،ایرنا: 20 بهمن 1378 برابر با 9 فوریه 2000 همایش علمی تاریخ علوم در ماوراء النهر روز چهارشنبه با حضور گروهی از اندیشمندان ایرانی و تاجیک در فرهنگستان علوم تاجیکستان آغاز شد.
دراین همایش دو روزه نقش دانشمندان ماوراء النهر در پیشرفت علوم مختلف بویژه در دوران شکوفایی تمدن اسلامی در این منطقه بررسی می شود.
"موسی دینارشایوف " معاون فرهنگستان علوم تاجیکستان در آغاز این همایش با اشاره به نقش دانشمندانی چون "ابوعلی سینا " و "ابوریحان بیرونی " در پیشرفت علوم بشری ابراز امیدواری کرد مردم ایرانی نژاد نقش گذشته خود در تمدن بشری را بازیابند.
وی همچنین خواستار تداوم همایش های علمی و تحقیقات مشترک اندیشمندان ایرانی و تاجیک برای شناخت بیشتر آثار گذشتگان شد.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان نیز از ماوراء النهر به عنوان یکی از مراکز مهم تمدن اسلامی بویژه در زمینه رشد علوم یاد کرد و گفت:دانشمندان مسلمان ایرانی نژاد در مدت پنج قرن با بهره گیری از آثار تمدنهای بزرک قبل از اسلام و تعالیم اسلامی ،فرهنک و تمدنی بنیاد نهادند که از تمدن های گذشته بزرگتر بود.
"سید رسول موسوی " افزود : خراسان و ماوراء النهر پس از استیلای عرب نه تنها نخستین کانون احیای استقلال سیاسی ایرانیان و گسترش زبان و ادبیات فارسی بود بلکه حکما و علمایی را بوجود آورد که در جهان درخشیدند.
"فولاد باباجان اف" عضو فرهنگستان علوم تاجیکستان نیز در سخنان خود نقش علمای ماوراء النهر در قرنهای 9 تا 15 میلادی را در پیشرفت علم ریاضیات و ستاره شناسی تشریح کرد.
وی گفت : دانشمندان بزرک این دوران ابتدا با ترجمه آثار ستاره شناسی ایران باستان ، هند و یونان به زبان عربی به حفظ این آثار برای نسل های آینده بشر کمک کردند و با تحقیقات علمی خود اساس جدیدی را بنیان گذاشتند که پایه پیشرفت علم ستاره شناسی معاصر است.
در ادامه همایش تاریخ علوم در ماوراء النهر که با همکاری سفارت جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان و فرهنگستان علوم تاجیکستان برپا شده است نقش علمای ماوراالنهر در علوم مختلف بویژه پزشکی ، ریاضیات ، جغرافیا ، زمین شناسی و ستاره شناسی بررسی می شود.
/م.ک/
۰ نفر