۲۵ اردیبهشت ۱۳۷۷، ۰:۰۱
کد خبر: 5711964
T T
۰ نفر
پیام رییس جمهوری ایران به مناسبت پنجاهمین سالگرد اشغال فلسطین # تهران - ایرنا 25 اردیبهشت 1377 برابر با 15 می1998 سید " محمد خاتمی " رییس جمهوری ایران و رییس سازمان کنفرانس اسلامی ، پیامی را به مناسبت پنجاهمین سالگرد اشغال سرزمین های فلسطین ارسال کرد.
بسم الله الرحمن الرحیم سبحان الذی اسری بعبده لیلا من المسجد الحرام الی المسجد الاقصی الــذی بارکنا حوله لنریه من ایاتنا انه هوالسمیع البصیر ( قران کریم - سوره اسری - آیه 1) دنیای اسلام و وجدان آزاد و حقیقت جوی جهان، اکنون خاطره تلخ نیم قـرن غصب سرزمین مبارک فلسطین را با نگاهی نگران مرور می کند.
اشغال فلسطین و گسترش حاکمیت صهیونیست در برگیرنده روند تبدیل سرزمین آرام و متنوع به منطقه ای پرتنش و ناپایدار درجهان است. ملتی کهن وبافرهنک که تجربه قرن ها زندگی مسالمت آمیز را در عین داشتن تنوع دینی پشت سرنهاده بود ، قدس و مسجدالاقصی را به مثابه نماد مقدس یکتاپـرستی و یگانگی همواره می ستودند ، در قربانگاه سیاست های قـدرت های بزرک جهانی ، مظلومانه آواره می شدند، از آن پس آوارگی ، مظلومیت و محرومیت از بدیهی ترین حقـوق انسانی در یکسو و ظلم و غارت و تجاوز از ســـــوی دیگر ، جانمایه پنجاه سال حیات ناآرام منطقه خاورمیانه شد و در مسیر خویش ، پرشکوه ترین حماسه های مقـاومت مردان و زنان و کودکان مسلمان فلسطینی را رقم زد.
فلسطین و قدس شریف، در این میانه نه دیگر به عنوان یک ســرزمین که به منزله قلب خونین تمامی مردم مسلمان و آزاده جهان می تپید و می تپد و دفاع از آرمان ها و حقوق مردم فلسطین ، به صورت فـرهنگی حیات بخش تا اعماق جان جهانیان آزاده و عدالت خواه جریان می یابد.
علما ، متفکران ، دانشگاهیان و تمامی آحاد آگاه جـوامع اسلامی، در این پنجاه سال با دغدغه فلسطین و مبارزه با صهیونیسم کوشیدند تا حقـیقتی بزرک رااز غبار حق کشی ها بزدایند.
امام خمینی (قده ) رهبر فقید و کبیر انقلاب اسلامی ایران ، قدس و فلسطین را به عنوان پاره ای از تن جهان اسلام از همان اوان مبارزه مستمر خویش مطرح فرمود.
عالمان ، روشنفکران ، دانشگاهیان و مبارزان ایرانی در متن ، تلاشی همه جانبه برای کسب آزادی ، استقلال و نام فلسطین را در کنـار آرمان های اسلامی و انقلابی خود همواره زنده نگه داشتند و پس از استمرار نظام جمهـوری اسلامی در ایران، حمایت از ملت مظلوم فلسطین، سرلوحه سیاست های خارجی کشـور قرار گرفت.
با وجود همه این گزارش های گسترده در سرزمین فلسطین و در جــهان اسلام سیاست های تجاوزگرانه اسراییل و بحران فلسطین ، به صورت جدی تـــرین مشکل خاورمیانه و بزرگترین عامل بی اعتمادی و ناپایداری در منطقه باقی مانده و علی رغم مصــوبات مکرر هنوز عنوان طولانی ترین موضوع دستور کار سازمان ملل را به خود اختصاص داده است.
اعاده ابتدایی ترین حقوق مردم مظلوم فلسطین به دلیل گرایش های خشونت- آمیز و تروریستی و اعمال غیرانسانی رژیم اشغالگرقدس از یکسو و وجود سیاست- های حمایتی قدرت های بزرک به ویژه دولت آمریکا و بــرخوردهای دوگانه برخی مجامع بین المللی از سوی دیگر تاکنون تحقق نیافته است.
از این رو ، جنبش اسلامی و ملی مقاومـت مردم فلسطین که از میان سال ها آوارگی و محرومیت و تحمل رنج و شکنجه سربرآورد، در راه احقاق حقوق پایمال شده مردم همواره آماج خشن ترین شیوه های سرکوب قرارگرفت .
حاصل فـــــرایند تشکیل رژیمی نژاد پرست که براساس نفی حقوق ملی مردم فلسطین و پاکسازی قومی ساکنان اصلی منطقه و جعل هویت شکل گرفــت ، پیدایش زمینه های ناامنی و نااستواری درمنطقه و وقوع اشکال گوناگون خشــونت و جنک در این سرزمین بوده است.
"صهیونیسم" ، به عنوان مظهر چیرگی طلبی و زیاده خواهی عامل اصلی بروز و ظهور وضعیتی است که در این پنجاه سال ، حافظه تاریخی ملــت ها را آزرده است.
تلاش اسراییل برای درآمیختن گرایش های نژادپرستانه خویش با مـذهب یهود و بهره برداری سو از پدیده های تاریخی، نوعی قلب واقعیت هاست.
پیش از سرزمین فلسطین ، مسلمانان منطقه و ساکنان بیت المقدس ، هیچگاه ممانعتی برای پیروان آیین یهود درانجام عبادات و مناسک به عمل نمی آوردند و معتقدان به همه ادیان الهی اعم از مسلمانان، مسیحیان و یهودیان ، زندگی سرشار از تفاهمی را تجربه می کردند.
" یهود آزاری " که به عنوان مهمترین مستمسک تاسیس اسراییل مطرح شــد، پدیده ای اساسا غربی است و شرق هرگز سابقه چنین تنش ها و کشتارهایی را بـه خود ندیده است .
بدون تردید ، باید سرگذشت فلسطین و کارنامه صهیــــونیسم را با نگاهی محققانه و علمی و به دور از سیاست های استعماری و صهیونیستی نگریست .
این وظیفه ای است که انجام آن اکنـــون در گرو تلاش هایی جدی و جدید در محافل پژوهشی و دانشگاهی است.
نگرش متفکرانه و عالمانه به قضیه فلسطین ، به خــــوبی نشان می دهد که بازآفرینی دوران قبل از آغاز بحران ساختگی صهیونیسم و بازگشت به زمانی که ملت فلسطین از هر آیین و زبان و نژاد با آرامش و گشاده رویــی در کنار هم می زیستند ، راه اساسی پیدایش صلحی پایدار در منطقه است.
تشکیل دولتی متـــحد و یکپارچه در فلسطین که برآمده از جمع شدن همگان و حضور مالکان حقیقی و وارثان واقعی و تاریخی این تمدن باشـــد ، می تواند سرزمینی دارای هویت ، تاریخ و فرهنک را معنا بخشد.
طرح " سرزمین بدون ملت برای ملت بدون سرزمین " دروغــــی تاریخی برای جایگزینی کسانی بوده است که از اقصی نقاط جهان ، بدون هیچ تعلق تاریـخی و همبستگی فرهنگی و حتی نژادی گردآمده اند، بهای این دورغ بزرک پـراکنده سازی و آوارگی ملتی باهویت و همبسته که میراث دار" قدس " قبله نخستین مسلمانان و تمدن برخاسته از حضور پیامبران الهی بوده است.
از این رو ، سیاست آواره سازی ملت فلسطین و سازمان دهی مهاجرت سازمان یافته یهودیان به فلسطین اشغالی و شهــــرک سازی های اسراییلی را باید به عنوان دو رویه یک اقدام خطرناک و تشنج آفرین ملی ، منطقه ای و بیـن المللی تلقی کرد.
" حق بازگشت " در این شرایط اصلی ترین حق ملت محروم و آواره فلسطین و مهمترین عامل پیوند مردم به سرزمین و معنا یافتن حیات و هـویت ملی فلسطین است .
در فرایند تحقق، این ضرورت است که حق تعیین سرنوشت و به تبـــع آن حق تشکیل دولت مستقل فلسطین به مرکزیت قدس شریف در ســـراسر خاک فلسطین پایه منطقی و واقعی پیدا می کند، ملت فلسطین به خوبی از این حقیقت آگاه است که امت اسلامی و ملت مسلمان ایران، او را در احقاق این حق مسلم تنها نخـواهند گذاشت و همچنانکه در بیستمین کنفرانس اسلامی کشورهای اسلامی در تهــران نیز مورد تاکید قرار گرفت ، رژیم اشغالگر قدس، به عنوان بزرگترین تهدید و خطر برای امنیت و ثبات منطقه و جهان اسلام تلقی می شود.
تلاش های ویژه ومشترک اعضای سازمان کنفرانس اسلامی و همبستگی و وحدت ملل مسلمان یاور مردم مظلوم فلسطین دراین مرحله حساس تاریخی خواهد بود.
"ان تنصرالله ینصرکم ویثبت اقدامکم" سید محمد خاتمی
۰ نفر