۱۵ خرداد ۱۳۷۷، ۰:۰۱
کد خبر: 5714514
T T
۰ نفر
ایران خواستار تلاش جدی جامعه جهانی برای ایجاد مناطق عاری از سلاحهای کشتار جمعی شد # تهران - ایرنا: 15 خرداد 1377 برابر با پنجم ژوئن 1998 " کمال خرازی " وزیر امور خارجه ایران ، به عنوان اولین سخنران روز پنجشنبه کنفرانس خلع سلاح ژنو ، جامعه جهانی را به برداشتن گامهای اساسی به منظور ایجاد مناطق عاری از سلاحهای امحاء جمعی بویژه در خاورمیانه دعوت کرد.
وی در مقر کمیسیون خلع سلاح سازمان ملل متحد در ژنو، با انتقاد از ابهام و در بن بست قرارگرفتن معاهده " منع گسترش تسلیحات هسته ای " در جهت ایجاد جهانی عاری از تسلیحات کشتارجمعی ، دیدگاه برخی کشورهای دارنده تسلیحات اتمی و نارسائی های موجود حقوقی را علت اصلی این امر ذکر کرد.
وزیر امور خارجه ایران ، با اشاره به تحولات اخیر و انفجارهای هسته ای هند و پاکستان ، بر لزوم کنترل اژانس بین المللی انرژی هسته ای بر روی اسراییل و عاری شدن خاورمیانه از تسلیحات امحاء جمعی تاکید کرد.
خرازی خودداری اسرائیل از الحاق به پیمان " منع گسترش تسلیحات هسته ای " را برای امنیت کل منطقه خطرناک توصیف کرد و از جامعه جهانی خواست تا گامهای عملی در جهت ایجاد منطقه ای عاری از سلاحهای کشتار جمعی و مهار خطر اسراییل بردارد.
وزیر امور خارجه ایران ، گرایش به رقابتهای هسته ای را ناشی از عدم اقدام جدی در زمینه خلع سلاح اتمی ذکر کرد و نادیده گرفتن عواقب ناشی از رقابتهای هسته ای را برای حیات بشری خطرناک خواند.
۰ نفر