۲۵ اسفند ۱۳۷۷، ۰:۰۱
کد خبر: 5746575
T T
۰ نفر

یک مسجد دوره ایلخانی در جزیره کیش شناسایی شد

۲۵ اسفند ۱۳۷۷، ۰:۰۱
کد خبر: 5746575
یک مسجد دوره ایلخانی در جزیره کیش شناسایی شد # تهران ، ایرنا : 25 اسفند 1377 برابر با 16 مارس 1999 یک مسجد دوره ایلخانی با ساخت وسازی مــستحکم و متعالی با چندین دوره ساختاری در پی عملیات کاوش باستان شناسی در شهر باستانی " حریره " کــیش شناسایی شد.
در این عملیات حفاری و کاوش، آثار مسجدی بانقشه ای شبستانی با دو مناره از سنک تراش و دو محراب آراسته به تزئینات گچ بری شده زیبا و پرکار بدست آمده است.
عملیات کاوش باستان شناسی با هدف بررسی شهر تاریــخی " حریره " کیــش، شناسایی آثار بافت شهری، تحدید عرصه و حریم ثبت شده محوطه، کاوش باســتان شناختی، مطالعات مردم شناسی جهت هماهنگی با پژوهش های باستان شــناختی با عنوان " آب و انسان " صورت می گیرد.
اثر تاریخی شهر باستانی حریره مربوط به دوره سلجوقی که در قســـمتی از شمال جزیره کیش در شهرستان بندرلنگه قرار دارد در فهرست آثار مــلی ایران به ثبت رسیده است.
شهر حریره که سیاحان و تاریخ نویسان از آن به عـنوان شهری آباد و زیبا با بناها، باغها و بازارهایی پر رونق در جزیره کیش یاد کرده انــد در کتاب تاریخ " وصاف " ، دولت خانه کیش نامیده شده است.
شهر حریره از قرن پنجم تا اواخر قرن هشتم شهری شکوفا، پر رونــق و یکی از مراکز عمده واردات و صادرات خلیج فارس بود که به دلیل زلــزله سال 356 هجری قمری با کاستی مواجه و جزیره هرمز جایگزین آن می شود.
به گزارش روابط عمومی سازمان مــیراث فرهنـــگی، عمــلیات کاوش در شهر باستانی حریره پس از یک وقفه شش ساله و به دنبال امضای تفاهم نامــه اخیر بین سازمان میراث فرهنگی و سازمان مناطق آزاد کیش به منظور مطالعــات همه جانبه باستان شناختی و مردم شناسی از چند روز پیش مجددا آغاز شده است.
عملیات باستان شناسی در شهر حریره کیش تا فروردین ماه سال 1378 ادامه خواهد داشت.
*پ.ی.*
۰ نفر