۸ تیر ۱۳۷۶، ۰:۰۱
کد خبر: 5757697
T T
۰ نفر
خراسان بیش از سه میلیارد تن ذخایر معدنی دارد # مشهد - ایرنا هشتم تیر ماه 1376 برابر با 29 ژوئن 1997 استان خراسان دارای 2/3 میلیارد تن ذخایر شناخته شده مواد معدنی است که به اعتقاد کارشناسان ، سرمایه گذاری در این بخش ، برای توسعه استان حایـز اهمیت است .
بر اساس آمار اداره کل معادن و فلزات خراسان ، هم اکنون 220 معـدن فعال با 15 هزار شاغل در این استان شمال شرقی ایران وجود دارد که 90 درصد آنها در جنوب استان قرار گرفته است .
از معادن فعال استان خراسان ، 33 نوع ماده شامل مس، سنک آهـن، بوکسیت ، کـرومیت ، کائولن ، منیزیت ، فیروزه ، پنبه و خاک نسوز ، فلورین و انـواع سنگهای تزئینی و مواد شیمیایی استخراج می شود.
ظرفیت استخراج مواد معدنی استان خراسان در حال حاضر ، سالانه 3/5 میلیون تن به ارزش بیش از 70 میلیارد ریال است ، در حالیکه سالانه فقط یک میلیـون تن از این مواد در 44 واحد صنایع معدنی موجود فعال خراسان فرآوری و بخشـی از آن صادر می شود.
به گفته منابع رسمی : پارسال 660 هزار دلار مواد معدنی خام و فرآوری شده خراسان شامل کرومیت، انواع سنگهای تزیینی، فیروزه، نمک و گچ صادر شد.
50 طرح در بخش معدن و فرآوری مواد استان در دست اجراست که مهمترین آنها طرح های تجهیز معادن ذغال سنک طبس ، معدن سنک آهن سنگان خواف و طرح مجتمـع فولاد خراسان است .
همچنین چهار معدن طلا نیز ، در مشهد و کاشمر شناسایی شده که کار اکتشاف آنها با مشارکت بخشهای دولتی و خصوصی بزودی آغاز می شود.
* 139 *
۰ نفر