۱۲ تیر ۱۳۷۶، ۰:۰۱
کد خبر: 5758155
T T
۰ نفر
تصمیم سازمان تجارت جهانی نشریات کانادایی را تحت فشار قرار داده است # تورنتو - ایرنا 12 تیر ماه 1376 برابر با سوم جولای 1997 نشریات کانادایی به دلیل تصمیم اخیر سازمان تجارت جهانی مبنی بر لزوم حذف یارانه های پستی توسط دولت اوتاوا متحمل ضربه دیگری در برابر رقبای امریکایی شده اند.
سازمان تجارت جهانی در پی شکایت امریکا در ابتدای هفته جاری با قراردادن نشریات در ردیف کالاهای تجاری ، با این استدلال که اقدام دولت کانادا در پرداخت یارانه پستی بر روی نشریات ، خلاف مقررات تجاری است ، خواستار حذف ان شد.
روزنامه " تورنتو استار " نوشت : دولت اوتاوا سالانه در حدود 50 میلیون دلار به اداره پست کانادا برای محاسبه نرخ های پائینتر در حمل محموله های مطبوعاتی کمک مالی می کند.
با وجود تصمیم گرفته شده ، وزیران بازرگانی و میراث فرهنگی کانادا تاکید کرده اند که این کشور در پی یافتن راه حل های دیگری برای کمک به نشریات کانادایی است و از اینرو قصد دارند در چند روز اینده با دست اندر کاران صنتعت مطبوعات جلسه ای داشته باشند.
سازمان تجارت جهانی پیش از این اعمال مالیات های خاص بر روی نشریات خارجی به ویژه امریکایی در این کشور را مغایر موازین تجارت بین المللی دانسته و خواستار حذف انها شده بود.
" کاترین کیچی " رییس انجمن ناشران نشریات کانادا تصمیم های اخیر این ارگان بین المللی را یک پیروزی مهم برای امریکا ارزیابی کرده، اما تاکید کرده است این بدان معنی نیست که راه های دیگری برای حمایت از نشریات کانادا وجود ندارد.
تعدادی از کارشناسان ، پرداخت یارانه مستقیم بر روی نشریات داخلی را با وجود ناخوش ایند بودن ان برای ناشران ، چاره کار در شرایط کنونی می دانند. یکی از رهبران ملی گرایان در شورای کاناداییان نیز این تصمیم را ضربه ای علیه منافع کانادا خوانده و پیش بینی کرده است که امریکا از این روند برای تحت تاثیر قراردادن سیاست کانادا در طیف گسترده ای از حوزه های فرهنگی نظیر حق امتیاز محصولات فکری و سیاست های رادیو و تلویزیونی ، استفاده کند.
وی می گوید تنها نکته ای که کانادا را ازامریکا متمایز ساخته " فرهنک" است و انگاه که فرهنک از دست برود ادعای حاکمیت سیاسی بسیار دشوار خواهد بود.
* 40 *
۰ نفر