۲۶ اسفند ۱۳۷۶، ۰:۰۱
کد خبر: 5790421
T T
۰ نفر
حیدرعلی اف : ایران و جمهوری آذربایجان روابط خویشاوندی با هم دارند # باکو - ایرنا 26 اسفند 1376 برابر با 17 مارس 1998 "حیدرعلی اف " رییس جمهوری آذربایجان عصر روز سه شنبه دردیدار " مرتضی سرمدی " معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه ایران با وی گفت: جمهوری اسلامی ایران همسایه بزرک ماست و مابااین کشور روابط خویشاوندی داریم.
رییس جمهوری آذربایجان با ابراز خرسندی از سفر هیات ایرانی به باکـو اظهارداشت : ماروابط خود را باجمهوری اسلامی ایران براساس روابط خویشاوندی پی ریزی کرده ایم.
" حیدر علی اف " با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری در ایران و حضور گسترده مردم در پای صندوق های اخذ رای گفت: این انتخابات به جهانیان نشـان داد که ایران بهترین سیستم دمکراسی را دارد.
رییس جمهوری آذربایجان درباره مناسبات دوجانبه افزود : در زمیــــنه اقتصادی طرحهای بزرگی در دست اجراست که باید این طرحها بدون اتلاف وقـــت عملی شوند.
وی گفت : هیچ مانعی در راه توسعه و گسترش روابط دو کشور وجود نـدارد و جمهوری آذربایجان همواره خواستار بسط روابط در همه زمینه ها بوده است.
دراین دیدار که همکاری های دوجانبه، منطقه ای و بین المللی مورد بحث و بررسی قرارگرفت معاون وزیر امور خارجه ایران نیز با تاکید بر نقش جمهوری آذربایجــان در منطقه قفقاز گفت: توجه ایران به این منطقه ریشه تاریخی دارد و جمهـوری آذربایجان در آن از موقعیت ممتازی برخوردار است.
" سرمدی " با تاکید براینکه سیاست خارجی ایران مبتنی برتنش زدایی در روابط بین الملل و توجه ویژه به همسایگان است ، اظهارداشت: آذربایجــان به دلیل مسلمان بودن در کانون توجه جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.
وی خاطرنشان ساخت جمهوری اسلامی ایران ازابتدای اعلام استقلال آذربایجان از این کشور حمایت کرده و اکنون نیز خود را شریک سازندگی ملت آذربایجــان می داند.
وی ابراز امیدواری کرد که روابط دو کشور به سطحی برسد که خواست ملـت دو کشور همسایه است .
در این دیدار همچنین مسایل مربوط به چگونگی همکاری دو کشور در دریای خزر برای نیل به یک رژیم حقوقی مورد اتفاق پنج کشور ساحلی این دریــــا و تحولات جاری در منطقه از جمله بحران قره باغ مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
در این ملاقات همچنین توافق شد که در زمینه های یادشده رایزنی هـــا و مشورت های دو جانبه استمرار یابد.
" مرتضی سرمدی " معاون اروپا و آمریکایی وزارت امورخارجه ایـران روز چهارشنبه در ادامه سفر خود به جمهوری آذربایجان قرار است با " آرتورراسـی زاده " نخست وزیر و " یاشارعلی اف " معاون مجلس ملی این کشور و رییـس آذری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان دیدار نماید.
۰ نفر