۱۲ تیر ۱۳۷۵، ۰:۰۱
کد خبر: 5800314
T T
۰ نفر
وال استریت جورنال نسبت به اتحاد کشورهای ترکیه و عربستان با ایران هشدار داد # نیویورک - ایرنا 12 تیر 1375 برابر با دوم جولای 1996 یک روزنامه آمریکایی هشدار داد که تبدیل شدن ناگهانی عربستان و ترکیه از دوستان به دشمنان غرب و اتحاد انها با ایران می تواند منافع آمریکا و متحدانش در خاور میانه و نیز روند صلح در منطقه را در معرض خطر جدی قرار دهد.
روزنامه وال استریت جورنال روز دوشنبه با تشریح علل بمب گذاری در شهر ظهران عربستان و پیروزی اسلام گرایان در ترکیه و تاثیر این تحولات بر اینده خاور میانه این هشدار را مطرح کرده است .
این روزنامه عقب نشینی ترکیه از سیستم حکومتی غیرمذهبی اتاتورک که از 75 سال پیش ایجاد شده و سپردن رهبری یک دولت ائتلافی به نجم الدین اربکان رهبر حزب رفاه را همچون بمب گذاری در ظهران تکان دهنده توصیف کرد.
سلیمان دمیرل رییس جمهوری ترکیه هفته گذشته تشکیل یک دولت ائتلافی در این کشور تحت نخست وزیری اربکان رهبر 69 ساله حزب رفاه را مورد تاییدقرار داد. هنوز مجلس ترکیه به این دولت ائتلافی رای اعتماد نداده است .
این روزنامه می نویسد حتی اگر مجلس ترکیه به دولت ائتلافلی رای عدم اعتماد دهد حزب رفاه که در انتخابات اکثریت کرسیهای پارلمانی را از ان خود کرده است ، همچنان به عنوان یک قدرت اصلی در صحنه سیاسی ترکیه باقی خواهند ماند.
وال استریت جورنال بررسی مساله یک تغییر موازنه قدرت در خاور میانه به نفع اسلام را در پی تحکیم موضع حزب رفاه در ترکیه از سوی دولتهای جهان ضروری دانست .
این روزنامه موضع اربکان و هواداران وی مبنی بر دوری جستن از غرب و نزدیکی با همسایگان مسلمان از جمله ایران برای سمت گیری اتی تریکه خطرناک توصیف کرده است .
وال استریت جورنال این دیدگاه اسلام گرایان ترکیه را که یک ناتو اسلامی باید تشکیل شد به معنای خروج ترکیه از ناتو واقعی و احتمالا بیرون رانده شدن نیروی هوایی آمریکا از پایگاه انجرلیک ترکیه دانست .
این روزنامه تلاشهای کلینتون برای کم اهمیت جلوه دادن بمب گذاری در ظهران را بباد انتقاد گرفته و می افزاید ایجاد بی ثباتی در بزرگترین کشور تامین کننده نفت جهان است بهیچ وجه جای اغماض ندارد .
این روزنامه تحولات اخیر در ترکیه و عربستان را بیانگر ضربه پذیر بودن روند صلح در خاورمیانه ارزیابی کرده و عدم سازماندهی دقیق وعدم برخورداری روند صلح خاورمیانه از یک دیپلماسی هوشمندانه و تحولات در این دو کشور به عنوان علائم هشداردهنده ای که باید جدی گرفته شود ، مطرح کرده است.
* 40 *
۰ نفر