۳۰ مرداد ۱۳۷۵، ۰:۰۱
کد خبر: 5805370
T T
۰ نفر
نخستین موزه هنرهای تزئینی ایران در اصفهان گشایش یافت # اصفهان - ایرنا 30 مرداد 1375 برابر با 20 آگوست 1996 نخستین موزه هنرهای تزئینی ایران روز دوشنبه با حضور "اکبر هاشمی رفسنجانی" رییس جمهوری اسلامی ایران در اصفهان ، 430 کیلومتری جنوب تهران، گشایش یافت .
در این گنجینه هنرهای تزئینی ، بیش از یک هزار اثر منحصر به فرد هنری متعلق به دوران اسلامی و هنرمندان معاصر همراه با آثار خطی هنرمندانی نظیر "میرعماد" ، "گوهر شاد" دختر میرعماد ، درویش "عبدالمجید طالقانی" ، و "میرزا غلامرضای اصفهانی" به نمایش گذاشته شده است .
انواع لاکی ها ، دست بافت ها ، رودوزی ها ، اشیاء نفیس فلزی و شیشه ای و آثار نقاشی هنرمندانی چون استاد "کمال الدین بهزاد" ، "عین مصور" ، اقا "نجف علی اصفهانی" ، "میرک هروی" ، "میرک اصفهانی" ، "رضا عباس" و "جهانگیر بخارایی" از دیگر آثاری است که در این موزه در معرض دید بازدید کنندگان قرار گرفته است .
محل این موزه عمارت "رکیب خانه" است که قدمت بنای اولیه آن به دوران صفویه در 400 سال پیش در زمان حکومت شاه "عباس اول" باز می گردد .
سازمان میراث فرهنگی ایران برای تبدیل این بنای تاریخی به موزه هنر های تزئینی که در عصر صفوی از آن برای نگهداری یراق آلات و لوازم سوار کاری سلطنتی استفاده می کردند ، 900 میلیون ریال هزینه کرده است .
عمارت رکیب خانه همچون بسیاری از بناهای تاریخی در رژیم گذشته به ادارات دولتی واگذار شده بود که با پیروزی انقلاب اسلامی برای حفظ این بناها طرح کاربری فرهنگی در مورد آن ها اجرا شد .
با اجرای این طرح ، عمارت رکیب خانه با استفاده از اعتبارهای میراث فرهنگی در 5/2 سال باز سازی و به موزه تبدیل شد .
هاشمی رفسنجانی هنگام بازدید از بخش های مختلف این موزه توسط مهندس "مصطفی میرسلیم" وزیر فرهنک و ارشاد اسلامی ، دکتر "لاریجانی" رییس سازمان صدا و سیمای ایران و جمعی از مقام های بلند پایه کشور و استان اصفهان همراهی می شد .
۰ نفر