۲۴ شهریور ۱۳۷۵، ۰:۰۱
کد خبر: 5808353
T T
۰ نفر
با تجدید ساختار سازمان "اکو "، همکاری های منطقه ای توسعه می یابد # آنکارا - ایرنا 24 شهریور 1375 برابر با 14 سپتامبر 1996 کارشناسان ارشد کشورهای عضو سازمان " اکو" طرح اجرایی تجدید ساختار اکو و سند وضعیت حقوقی این سازمان را برای تصویب نهایی در اجلاس شورای عالی وزرای اکو مورد بررسی قرار دادند.
اجلاس کارشناسان ارشد اکو صبح روز جمعه در شهر" ازمیر" در غرب ترکیه تشکیل جلسه داد.
در این اجلاس دستور کار اجلاس فوق العاده شورای وزیران که قرار است روز شنبه در شهر ازمیر برگزار شود ، مورد بحث و بررسی قرار گرفت .
عهد نامه ازمیر حاوی روند تجدید ساختار اکو ، براساس اسناد و عهد نامه جدید ، قرار است روز شنبه از سوی وزرای امور خارجه کشورهای عضو از جمله " علی اکبر ولایتی " وزیر امور خارجه ایران در شهر ازمیر امضا شود.
سند وضعیت حقوقی اکو نیز به همراه ده سند مصوبه اجلاس"عشق آباد" قرار است روز شنبه به عنوان ضمیمه عهد نامه ازمیر به امضا برسد.
" مرتضی دامن پاک" رییس اداره دفتر امور "اکو"ی وزارت امور خارجه ایران در جریان این اجلاس ، در گفت و گویی، علل اصلی تغییر عهدنامه ازمیر را تشریح کرد.
وی گفت: یکی از علل مهم برای تغییر عهد نامه ازمیر ضرورت پاسخگویی به نیازهای سازمان و کشورهای عضو اکو بعد از افزایش تعداد اعضا از سه به ده کشور بود.
وی اضافه کرد براساس مشخصات عهدنامه بازبینی شده واسناد جدید نشست های سران اکو نهادینه شد و برگزاری منظم آن رسمیت یافت .
فراهم کردن شرایط مساعد برای تسریع در اجرای موافقت نامه های امضا شده اکو از جمله هواپیمایی اکو، کشتیرانی اکو، بانک تجارت و توسعه اکو و نظایر آن و همچنین تقویت نقش شورای وزیران به عنوان بالاترین مرجع تصمیم گیری اکو در عهد نامه بازبینی شده، پیش بینی شده است.
دامن پاک گفت براساس این طرح شورای نمایندگان دایم اکو متشکل از سفرای کشورهای عضو در تهران ایجاد خواهد شد و این شورا به عنوان بازوی اجرایی شورای وزیران عمل خواهد کرد.
وی اضافه کرد این طرح هم چنین تقویت دبیرخانه اکو و بین المللی کردن آن و تعیین اولویت های همکاری منطقه ای اکو در سه محور تجارت، حمل ونقل، ارتباطات و انرژی در قالب تدوین استراتژی همکاری اقتصادی اکو را مورد تاکید قرار داده است .
عهدنامه ازمیر و ده سند دیگر در ارتباط با احیا اکو(تجدید ساختار اکو) اردیبهشت ماه گذشته در ششمین اجلاس"عشق آباد" به تصویب رسید و مقرر شد به منظور حفظ عنوان عهدنامه ازمیر که بعنوان منشور اکو محسوب می شود در اجلاس فوق العاده شورای وزیران روز شنبه در شهر ازمیر مجددا به امضا برسد.
عهدنامه جدید ازمیر پس از تصویب شورای وزیران عضو اکو قرار است با تایید پارلمان های کشورهای عضو از اول سال 1997 میلادی به مورد اجرا گذاشته شود، ریاست هیات ایرانی در اجلاس کارشناسان ارشد را " کاظم پور اردبیلی" معاون وزیر امور خارجه ایران در امور اکو به عهده دارد.
وزیر امور خارجه ایران ، قرار است روز شنبه وارد ازمیر شود.
۰ نفر