۱۰ مهر ۱۳۷۵، ۰:۰۱
کد خبر: 5810658
T T
۰ نفر
روسای جمهوری بوسنی و صربستان در پاریس با یکدیگر ملاقات می کنند # پاریس - ایرنا 10 مهر 1375 برابر با یک اکتبر 1996 " علی عزت بگوویچ " و" اسلوبودان میلوسوویچ " روسای جمهور بوسنی و صربستان روز پنجشنبه در پاریس با یکدیگر دیدار می کنند.
روسای جمهوری دو کشور قرار است در جریان این دیدار درباره روابط اقتصادی و دیپلماتیک خود به گفت و گو بنشینند.
"بلگراد" متمایل به عادی سازی سریع روابط بویژه روابط تجاری است زیرا از سرگیری روابط دیپلماتیک را به بازپس گیری شکایت بوسنیایی ها از دیوان بین المللی دادگستری ( لاهه ) به خاطر کشتار جمعی منوط کرده است.
روزنامه" لوموند " چاپ پاریس نوشت: در حال حاضر" سارایوو" به هیچوجه قصد ندارد شکایت خود را از دیوان بین المللی لاهه پس بگیرد و قصد دارد به تمامی جهانیان نشان دهد که جرایم ارتکاب یافته در بوسنی بوسیله شخص " میلوسوویچ " فرماندهی شده بود.
لوموند در ادامه می افزاید: دیپلمات های غربی امیدوارند که ریاست جمهوری بوسنی در شکل جدید ان که مرکب از سه نفر است و در راس ان " علی عزت بگوویچ " قرار دارد ، بتواند نقش اشتی دهنده را در بوسنی و هرزگوین ایفا کند.
ریاست جمهوری بوسنی در شکل جدید ان مرکب از سه رییس جمهوری است که " مومسیلو کراژسنیک " از بین صرب ها و " کرسیمیر زوباک " از بین کروات ها و " علی عزت بگوویچ " نیز از بین مسلمانان در راس ان قرار دارد.
اگر رییس جمهوری کروات تبار کروات های بوسنی در این هرم ریاست جمهوری به رییس جمهوری صرب تبار صرب های بوسنی ملحق شود و برای تصمیم گیری اکثریت رای لازم باشد در ان صورت عزت بگوویچ در اقلیت قرار خواهد گرفت.
به نوشته لوموند، کرواسی به تازگی روابط دیپلماتیک خود را با صربستان از سر گرفته و اتحاد احتمالی صرب ها و کروات های بوسنی به رغم وجود یک فدراسیون کروات - مسلمان موجبات نگرانی بوسنیایی ها را فراهم اورده است.
لوموند در پایان به نقل از یک دیپلمات می نویسد: نهادهای موجود در بوسنی همانند سال 1990 بنیانی سست و متزلزل دارند و اینده نیز نامشخص است بنابر این امکان هم جنک و هم صلح وجود دارد .
۰ نفر