تردد کشتی های ایرانی درآبراه "ولگا" به زودی اغاز می شود
#
نوشهر - ایرنا 15 دی 1375 برابر با چهارم ژانویه 1997
"حبیب الله اکبری " مدیر کل بنادر و کشتیرانی استان مازندران
واقع در شمال ایران اعلام کرد : باتوافق "فدراتیو روسیه " تردد کشتی های
تجاری ایران در فواصل "آستاراخان " و اروپا در اینده نزدیک از طریق
کانال " ولگا- دن " صورت می گیرد.
براساس بررسی کارشناسان حمل و نقل دریایی دراستان مازندران،
بهره گیری از آبراه دریای خزر برای حمل کالا به اروپادرمقایسه بامسیرجنوبی
خلیج فارس زمان حمل کالا را به یک سوم کاهش می دهد.
رودخانه "ولگا" با80 درصد حجم آبهای ورودی به دریای خزرتنها آبراه
قابل کشتیرانی در روسیه است که با استفاده ازکانال "ولگا - دن" ارتباط
مستقیم باآبهای آزاد رامیسرمی سازد .
حبیب الله اکبری گفت : بر براساس توافق دیگری با "روسیه " طرح
راه اندازی یک خط کشتیرانی مشترک بااین کشوردردست تهیه است .
وی افزود: درچارچوب این همکاریها، جمهوری اسلامی ایران درمنطقه ای از
استان "آستراخان " موسوم به "اولیا" ،ساخت یک اسکله مجهز برای کشتی
های ایرانی را آغازکرده است .
وی مجموع هزینه تجهیز بندر نوشهربه امکانات زیربنایی ، راه اندازی
بندر "نکا" ، بازسازی و ساخت بنادر جدید "امیرآباد"، "گز" ، "ترکمن "،
" فریدون کنار" و" بابلسر" درمازندران را 57 میلیارد ریال عنوان کرد.
وی افزود : بندر تجاری "امیرآباد" که مرحله اول تجهیز آن تا پایان
برنامه دوم اتمام می یابد باظرفیت سالانه دو میلیون تن کالا ودرمراحل بعدی
با ده میلیون تن کالا به بزرگترین بندرمازندران تبدیل می شود.
تاسال گذشته "نوشهر" تنها بندر فعال مازندران بود اما با بازسازی
بندر"نکا" تخلیه فراورده های نفتی درشرق استان به عهده این بندرقرارداده
شد .
میزان تخلیه فرآورده های نفتی دردوبندر"نکا"و"نوشهر"درسال گذشته یک
میلیون تن اعلام شدکه 300 هزارتن آن ازطریق بندر"نکا"ترانزیت شد .
حبیب الله اکبری گفت : طی نه ماهه گذشته نیز232 هزار تن کالای تجاری
غیرنفتی و 980 هزار تن فرآورده های نفتی در بندر "نوشهر" و" نکا" تخلیه
شده که نسبت به سال گذشته به ترتیب 101 و 66 درصد افزایش نشان می دهد.
درهمین مدت 20 هزار تن کالای تجاری غیرنفتی به کشورهای حاشیه دریای
خزر و اروپا صادر شده که میزان صدوراین نوع کالا در قیاس با مدت مشابه سال
گذشته 660 درصد افزایش داشته است.
(41)