بندر شهید رجایی ایران دروازه اقتصادی برای کشورهای منطقه
#
بندرشهیدرجایی - ایرنا10/2/74 برابر با30 آوریل 1995
کارشناسان بندری و حمل ونقل معتقدند بابهره برداری از راه آهن
بافق - بندرعباس ، مجتمع مدرن بندر شهیدرجایی در دهانه ورودی خلیج فارس
به یک قطب اقتصادی برای ایران و " یک دروازه اقتصادی " برای کشورهای
منطقه به ویژه آسیای مرکزی تبدیل شده است .
درحالیکه حدود یک ماه ازشروع بهره برداری ازطرح ملی خط آهن بافق -
بندرعباس می گذرد سوت کشتی ها و قطارهای حامل کالادر بندر عظیم شهید
رجایی در 20 کیلومتری غرب شهرستان بندر عباس /جنوب ایران /اطمینان خاطری
است برای صاحبان کالاو تسریع در حمل ونقل بار به اقصی نقاط کشور.
منوچهر ارادتمندی مشاور مدیرکل بندرشهید رجایی در اولین جمله خود
درجمع خبرنگاران رسانه های داخلی که ازاین بندر بازدید کردند ، گفت : با
اتصال راه آهن سراسری کشور به این بندر هم اکنون سرعت تخلیه و بارگیری
کالا بااستفاده ازتجهیزات مدرن بندری به نحو چشمگیری افزایش یافته است .
ارادتمندی که با 27 سال سابقه کار یکی ازکارشناسان باسابقه در بنادر
جنوبی ایران است ، درمورد ویژگیهای بندرشهید رجایی افزود: درحال حاضر با
فعال بودن 24 اسکله به طول 5 کیلومتر و استفاده ازتجهیزات مدرن تخلیه و
بارگیری کالا ازجمله دو برج مکنده غلات ، این بندر قادر است روزانه 100
هزار تن کالا راتخلیه و بارگیری کند.
ازمجموع 24 اسکله فعال دربندر شهیدرجایی ، درحال حاضر12 اسکله به
کالاهای عمومی - 5 اسکله کانتینری - 2 اسکله نفتی و 5 اسکله تخلیه
کالاهای فله ، اختصاص دارد.
مشاورمدیرکل بندرشهید رجایی بااشاره به اینکه تاخیر درتخلیه بار
کشتی ها از مسایل و مشکلات عمده بندری محسوب می شود ، گفت : ازسال
1365 تاکنون بانصب تجهیزات مدرن بارگیری و تخلیه کالا ، ظرفیت تخلیه بار
دراین بندر 10 برابر شده و اکنون دیرکرد در تخلیه کشتی ها دربندر
شهیدرجایی وجود ندارد.
بندر عظیم شهید رجایی که 70 درصد کار ساخت اسکله هاو تجهیزات بندری
آن پس ازپیروزی انقلاب اسلامی ایران انجام شده درحال حاضر با 80 بندر
معروف دراقصی نقاط جهان مبادله کالا و ارتباط دریایی دارد.
احمد رجبعلی زاده مدیر روابط عمومی سازمان بنادر و کشتیرانی در مورد
آخرین وضعیت ترانزیت کالادر بندر شهیدرجایی گفت : عملکرد ترانزیت کالا
دراین بندر درسال گذشته 200 هزارتن بود که با توجه به بهره برداری از خط
آهن بافق - بندرعباس و تسریع در حمل و نقل کالا به نقاط مرزی کشور به
ویژه در مبادی مرزی با کشورهای آسیای مرکزی ، پیش بینی می شود این رقم
درسال جاری به 500 هزارتن برسد.
وی افزود: در سال گذشته 6 میلیون و 756 هزارتن کالای غیرنفتی و 3
میلیون و 842 هزارتن کالای نفتی در بندرشهید رجایی تخلیه شده که نسبت
به سال 1372 به ترتیب 33 و 15 درصد رشد داشته است .
رجبعلی زاده گفت : 41 درصد حجم تخلیه و بارگیری کالاهادر بنادر کشور
طی سال 73 در بندر شهید رجایی انجام گرفته است
در این مدت 998 فروند کشتی حامل کالابه این بندر وارد شده که این تعداد
نسبت به سال ماقبل 56 درصدافزایش نشان می دهد .
وی افزودوزن کالاهای نفتی و غیرنفتی تخلیه و بارگیری شده در بندرشهید
رجایی در سال 1373 به 11 میلیون و 589 هزارتن رسید.
ازنظرکارشناسان اقتصادی و صاحبان کالا ، هزینه دیرکرد تخلیه بار
(دموراژ) و جایزه تسریع در تخلیه بار ( دیسپچ ) یکی از مسایل مهم
دربنادر کشورها محسوب می شود.
به گفته مدیر روابط عمومی سازمان بنادر و کشتیرانی جمهوری اسلامی
ایران ، درسال 1369 درکل بنادر ایران حدود 70 میلیون دلار جریمه دیرکرد
تخلیه بار ( دموراژ ) به صاحبان کالا پرداخت شده و این درحالیست که با
برنامه ریزی و تمهیدات لازم ازجمله خریداری تجهیزات مدرن بندری ، درسال
72 این رقم به صفر رسید و حدود 4 هزار دلار نیز جایزه تسریع در تخلیه
بار ( دیسپچ )به بنادر کشور اختصاص یافته است .
ازچهارسال پیش تاکنون کارشناسان بندرشهید رجایی با اجرای برنامه
منظم هیدرو گرافی و لایروبی اسکله ها و حوضچه های بندر موفق شده اند
این بندر را برای پهلوگیری کشتی های با وزن 80 هزار تن آماده نمایند.
پیش ازاین کشتی های تا وزن 40 هزارتن قادربه پهلوگیری دراسکله های
بندرشهیدرجایی بودند .
بندرشهید رجایی با 25 کیلومتر مربع وسعت دارای 164 هزارمترمربع
انبارسرپوشیده و یک میلیون و 700 هزار مترمربع انبار روباز می باشد.