۴ مرداد ۱۳۷۴، ۰:۰۱
کد خبر: 5840604
T T
۰ نفر

بازتاب گفتگوهای اخیر صلح تهران در تاجیکستان

۴ مرداد ۱۳۷۴، ۰:۰۱
کد خبر: 5840604
بازتاب گفتگوهای اخیر صلح تهران در تاجیکستان 000000000000000000000000000000000000000000000000 دوشنبه - ایرنا 4/5/74 برابر با 26 جولای 1995 گفتگوهای اخیرصلح میان رییس جمهور تاجیکستان و رهبرمخالفان در تهران نزد مردم و مقامات این کشور بازتاب گسترده ای داشته است .
علیرغم اینکه برنامه هدف سفر امامعلی رحمانف به ایران گسترش روابط سیاسی ، فرهنگی و اقتصادی دو کشور اعلام شده بود اما در محافل مختلف صحبت از پیگیری گفتگوهای صلح و انتظار برای حصول گشایشی در این زمینه است .
تاجیک ها همواره از نتایج دور دوم گفتگوهای صلح تهران به نیکی یاد می کنند چون انها در این دوره از گفتگوها بود که اتش بس حاصل و تعدادی از اسرای دو طرف ازاد گشتند .
رییس جمهوری تاجیکستان در مورد گفتگوهای اخیر صلح در تهران می گوید در سایه حضور معنوی جمهوری اسلامی ایران توانستیم در فاصله کوتاهی به توافق های مهمی دست یابیم که در چند سال اخیر کم سابقه بوده است .
امامعلی رحمانف می افزاید از کشورهای منطقه خصوصا ایران که همیشه به امنیت کشور ما علاقمندهستند تشکر می کنیم و از انها می خواهیم تا برگشت ارامش کامل به مملکت ما تلاش خود را در این راه ادامه بدهند .
صفر علی رجب اف رییس مجلس عالی تاجیکستان نیز معتقد است گفتگوهای صلح تهران کوششی است برای حل و فصل اختلافات و مجلس عالی برای یکپارچگی /بازگشت اوارگان /ایجاد صلح و شکوفایی اقتصادی مملکت همه گونه همکاری را بکار خواهد بست.
سخنگوی وزارت امورخارجه معتقد است گفتگوی صلح در تهران موجب پیشرفت کار شده و اگر دو طرف بتوانند این توافق ها را بخوبی اجرا کنند / تا دستیابی به توافق نهایی راه چندانی باقی نمی ماند .
ظفر سعید اف می گوید این پیشرفت باعث خوشحالی مردم و مسوولین تاجیک شده است و انتظار ما اینست که این گونه گفتگوهای ثمربخش سراغاز همکاری همه جانبه تمامی گروههای جامعه برای بازسازی تاجیکستان باشد .
وزیر کار تاجیکستان که یکی از نمایندگان صاحب نفوذ در گفتگوهای صلح میان دولت و مخالفین است پس از بازگشت از سفر به ایران در گفتگو با خبرنگاران داخلی و خارجی اعلام کرد با تلاش جمهوری اسلامی ایران تحول جدیدی در روند صلح تاجیکستان بوجود امده است .
وی که به نمایندگی از طرف حکومت تاجیکستان در این گفتگو شرکت کرده بود / افزود در مذاکرات اخیر صلح تهران پیشرفت های چشمگیری حاصل شد که این مسئله اقتدار ایران را می رساند .
سیمای تاجیکستان در چند برنامه به تشریح دستاوردهای سفر هیات عالیرتبه تاجیکستان به ایران پرداخت که در اکثر این برنامه ها به گفتگو میان رییس جمهور این کشور و رهبر مخالفان دولت و ماحصل مثبت ان اشاره شده بود .
صدای تاجیکستان این مرحله از صلح را یک پیروزی برای مردم تاجیک خواند و از تمامی گروه ها دعوت کرد فرصت بدست امده راقدر دانسته برای تثبیت این پیروزی گام های موثری بردارند .
ظفر رحمانف نماینده مخالفین و سرپرست کمیسیون نظارت بر اتش بس می گوید گفت و شنود امامعلی رحمانف و سید عبدالله نوری با یکدیگر در تهران و امضا تفاهم نامه / نشان دهنده اراده سیاسی دو طرف برای برقراری صلح و امنیت است و انها با این کار اهمیت نقش ایران را به دنیا نشان داده اند.
وی افزود تفاهم نامه ای که در تهران به امضا رسید / بنا بود در دور چهارم گفتگوهای صلح در الماتی امضا شود لیکن یک میانجی قوی نبود که بتواند نظرات دو طرف را به هم نزدیک کند اما در ایران این نتیجه به راحتی حاصل شد .
خدایار شاه اختیاراف یک کارشناس سیاسی تاجیک می گوید تاکنون هر مذاکره صلحی که در تهران برگزار شد / هم دولت و هم مخالفین از بیطرفی ایران صحبت به میان اوردند که این مسئله در برقراری وحدت و یکدلی دو طرف کمک موثری می کند و به همین خاطر است که می بینیم هم در دور گذشته و مذاکرات صلح تهران و هم در دور اخیر دستاورد مهمی را به همراه داشته است .
سعید رحمان یک پزشک بازنشسته می گوید گفتگوهای اخیر صلح تهران خبرهای امیدوارکننده ای داشت . البته این مسئله دور از انتظار نبود چون ایران بعنوان یک کشور هم دین /هم زبان و هم فرهنک تاجیکستان نسبت به دیگر کشورها دلسوزانه تر عمل کرده / بالطبع ثمره بیشتری در پی خواهد داشت .
اعظم جان کریم اف یک نظامی تاجیک معتقد است ایران در بوجود امدن صلح و امنیت سهم زیادی دارد لیکن در داخل افرادی هستند که کارشکنی می کنند.
یولداش قاسم اف یک کشاورز تاجیک نیز ابراز می دارد ایران حرکت سازنده ای را برای ایجاد صلح در تاجیکستان و بازگشت اوارگان به کشورشان اغاز کرده که همچنان ادامه می دهد .
دولت تاجیکستان و مخالفانش از وضع کنونی افغانستان دریافته اند که جنک داخلی به نفع هیچ یک از طرفین نیست و توسل به راه های دیپلماتیک با کمک کشورهای منطقه خصوصا ایران در این راستا است .
اینک مقامات / مخالفین و مردم تاجیکستان به دور پنجم مذاکرات چشم دوخته / امیدوارند این دور از گفتگوها به صلح و ارامش وبوجود امدن زمینه برای مشارکت سیاسی همه جانبه مردم در سرنوشت کشورشان منجر شود .
۰ نفر