۸ بهمن ۱۳۷۴، ۰:۰۱
کد خبر: 5855542
T T
۰ نفر
سرمایه گذاری خارجی ها در ازبکستان افزایش یافت # مسکو - ایرنا هشتم بهمن ماه 74 برابر با 28 ژانویه 1996 به نوشته روزنامه " ترود " چاپ مسکو ، ازبکستان پس از برخورد سرد روسیه در همگرایی اقتصادی ،گام های بزرگی را در زمینه جلب سرمایه های خارجی برداشته است .
آمریکا، آلمان ، ترکیه ، ژاپن ، کره جنوبی و ایتالیا کشورهایی هستند که با استفاده از خلا حضور روسیه در ازبکستان ، بیشترین سرمایه را وارد این کشور کرده اند.
ازبکستان دارای منابع قابل توجه نفت ، نقره ، گاز طبیعی و مس می باشد تاکنون در ازبکستان 188 شرکت مختلط آمریکایی ، 184 شرکت مختلط پاکستانی و 154 شرکت مختلط ترکیه ای به ثبت رسیده اند.
در بهار سال 1995 میلادی ، بانک های صادرات و واردات آمریکا و همتای ژاپنی ان اعلام کردند که برای پروژه نفت و گاز منطقه " کوک دومالاک " ازبکستان 160 میلیون دلار وام پرداخت خواهند کرد.
در ماه دسامبر گذشته نیز یک هیات نمایندگی از دولت آمریکا در سفری به تاشکند زمینه های تبدیل کارخانه های اسلحه سازی ازبکستان به امور غیر نظامی را بررسی کرد.
به دنبال این سفر ، موسسه سرمایه گذاری های خصوصی آمریکا در خارج برای انجام طرح های مشترک آمریکا و ازبکستان ، 500 میلیون دلار اختصاص داد.
ژاپنی ها نیز برای انجام طرح های احداث کارگاه واگن و لوکوموتیو قطارها و بازسازی فرودگاه های شهرهای تاشکند ، بخارا و سمرقند به شدت ابراز علاقه مندی می کنند.
دولت ژاپن همچنین برای گسترش شبکه تلویزیونی ازبکستان ، 150 میلیون دلار پرداخت کرده است .
شرکت " دیوو " کره جنوبی نیز از ماه مارس سال جاری در شهر "اندیجان" ازبکستان به تولید اتوموبیل های سواری خواهد پرداخت و در فازاول ان در سال 1996 ، حدود 26 هزار خودرو را مونتاژ خواهد کرد .
درمیان کشورهای اروپایی نیز تاکنون شعب بانک های " دویچه " و " کونراد دنایویر " آلمان در تاشکند تاسیس شده اند.
همچنین دو شرکت المانی " الکاتل " و " زیمنس " نیز درباره توسعه شبکه مخابراتی ازبکستان ، قراردادهایی را امضا کرده اند.
شرکت " زیمنس " همچنین یکی از دو شرکت اصلی طرح برقی کردن راه اهن سراسری ازبکستان می باشد که با هزینه 265 میلیون مارک انجام خواهد شد.
شرکت " دایملر بنز " آلمان نیز در شهر " خوارزم " ازبکستان ، کارگاه مونتاژ کامیون های خود را دایر کرده است و بزودی هواپیماهای مسافربری نیز به این کشور عرضه خواهد کرد.
با انکه روسیه با داشتن 100 شرکت مختلط در ازبکستان ، هنوز بزرگترین شرک اقتصادی ازبکستان است اما به تدریج این نقش افت بسیار زیادی می یابد زیرا براساس پیش بینی به عمل امده ، میزان واردات ازبکستان از شوروی سابق 3/3 درصد و واردات از سایر نقاط جهان 3/13 درصد افزایش خواهد داشت .
بازرگانان روسیه تعرفه های بالای ترانیزیتی قزاقستان را بزرگترین عامل افول همکاری هایشان با طرف های ازبکی می دانند.
" ویکتور چرنومیردین " نخست وزیر روسیه هر چند در سفر تابستان گذشته اش به تاشکند ، برطرف کردن این نقصان را دنبال می کرد اما امارهای رسمی نشان می دهد که افت حجم همکاری های اقتصادی دو کشور همچنان ادامه دارد.
۰ نفر