۴ خرداد ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 6102921
T T
۰ نفر
وزارت بهداشت: بر اساس آخرین مطالعات، مصرف قلیان افزایش یافته است ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/03/04 اجتماعی.سلامت.مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت تهران - وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: براساس آخرین مطالعات انجام شده در کشور، مصرف قلیان در بین همه گروه های سنی افزایش یافته است.
به گزارش روز چهارشنبه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در این مطالعات درباره وضعیت استعمال دخانیات بین جوانان 13 تا 15 ساله طی سال های 82 تا 86 بررسی هایی انجام شده که بر اساس نتایج آن، شیوع مصرف قلیان در بین پسران از 16 به 32 درصد و در دختران از 9/8 به 19درصد افزایش یافته است.
بر اساس این گزارش، متاسفانه تجربه اولین مصرف سیگار در سن 10 سالگی در سال های یاد شده از 6/17 به 1/36 درصد افزایش پیدا کرده است.
این گزارش همچنین حاکی است، مصرف کلی قلیان در کشور طی سال های یاد شده از 1/12 به 1/26 درصد رسیده است.
کاظم ندافی رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این باره اظهار داشت: مصرف کنندگان قلیان در هر وعده مصرف 50 تا 200 پک می زنند که هر پک حاوی 15/0 تا یک لیتر دود است.
به گفته وی هر فرد مصرف کننده قلیان در هر وعده معادل 100 نخ یا بیشتر سیگار مصرف می کند.
رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: منوکسید موجود در دود قلیان در مقایسه با سیگار به مراتب بیشتر و اثرات آن نیز چه برای مصرف کننده و چه برای افراد در معرض دود تحمیلی، فراتر از سیگار است.
ندافی تصریح کرد: خطر انتقال بیماری های عفونی به دلیل استفاده مشارکتی افراد از قلیان وجود دارد و توتون و تنباکوی استفاده شده در قلیان از نازل ترین انواع توتون و تنباکوهای موجود است که در واقع خطرناکترین آن است.
وی چاقی شکم را یکی از عوارض شایع مصرف قلیان برشمرد و افزود: قلیان عامل و تشدیدکننده بسیاری ار بیماری ها مانند دیابت و فشارخون بالا است چرا که دود منتشر شده از قلیان، حاوی مقادیر فراوانی مواد سمی است و نیکوتین حاصل از دود آن نیز همانند سایر مواد دخانی اعتیاد آور است.
اجتمام 9185** شماره 041 ساعت 13:04 تمام
۰ نفر