۲۱ خرداد ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 6103744
T T
۰ نفر
قطع درختان در تهران/ شهرداری: پیگیری قضایی می کنیم ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/03/21 اجتماعی.شهری.درخت تهران - قطع درختان در مناطق مختلف تهران که در یکی دو هفته اخیر به دفعات رقم خورد، مسوولان شهرداری را بر آن داشت تا از پیگیری قضایی عاملان تخریب محیط زیست سخن گویند.
به گزارش خبرنگار شهری ایرنا، مناطق یک، دو و پنج تهران در هفته های اخیر به دلایل نامشخص، با قطع درختانی با عمرهای 10 تا 30 ساله مواجه شدند و این در حالی است که پایتخت از کمبود سرانه های فضای سبز رنج می برد.
اگر چه در سال های اخیر، توسعه فضای سبز و کاشت نهال به طور جدی از سوی مدیران دنبال شده و سرانه فضای سبز شهروندان در پایان سال 89 به 13 متر مربع رسید، اما قطع درختان تنومند موضوعی است که قانون تمهیدات لازم را برای برخورد جدی با آن را پیش بینی کرده است.
کمبود زمین و ارزش بالای آن در تهران سبب شده تا هر از گاهی سودجویان با بهره جستن از غفلت های مدیران شهری، دست به تخریب محیط زیست و قطع درختان و بعد از چند صباحی ساخت بناهای عظیم مسکونی بزنند و حال شهرداری تهران می گوید به طور جدی با متخلفان برخورد می کند.
مدیر عامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهر تهران در این باره با بیان اینکه بر اساس لایحه حفظ و گسترش فضای سبز حتی یک درخت در سطح شهر تهران قطع نمی شود، گفت: جابه جایی درختان سطح شهر با مصوبه کمیسیون ماده هفت انجام می شود.
علی محمد مختاری با تاکید اینکه شهرداری تهران در مورد حفظ درختان سطح شهر نظارت دقیقی را اعمال می کند، اظهار داشت: در زمینه حفظ درختان در سطح شهر، لایحه حفظ و گسترش فضای سبز نحوه برخورد با قطع درختان را به طور دقیق مشخص کرده است.
وی با بیان اینکه ماموران شهرداری تهران به طور 24 ساعته در مناطق مختلف نسبت به حفظ درختان سطح شهر نظارت دقیقی را اعمال می کنند، افزود: به طور کل شهروندان چنانچه در هر نقطه ای از شهر شاهد قطع درخت باشند، می توانند این موضوع را اعلام کنند تا توسط سازمان بازرسی شهرداری تهران پیگیری های لازم در این زمینه اعمال شود.
مختاری با تاکید اینکه تاکنون گزارشی مبنی بر قطع درختان طی چند روز اخیر به سازمان ارایه نشده است، گفت: خود را مکلف می دانیم چنانچه قطع درختی در سطح شهر گزارش شود، به طور جدی از طریق مراجع قضایی موضوع را پیگیری کرده تا با فرد خاطی برخورد قانونی انجام شود.
مختاری تصریح کرد: کمیسیون ماده هفت که از اعضای آن نماینده شهردار تهران و نماینده شورای شهر را می توان نام برد، صدور مجوز برای انتقال درختان و نه قطع آن ها را صادر می کند و این کمیسیون به هیچ عنوان اجازه قطع حتی یک درخت در سطح شهر را نمی دهد.
شهر تهران با وسعتی بالغ بر 750 کیلومتر، درسال های نه چندان دور مملو از باغاتی زبان زد خاص و عام بود که امروز، توسعه بی رویه شهرنشینی و سودجویی و منفعت طلبی افراد، معدود آثاری از باغات تهران باقی گذاشته است این مهم، مسوولان شهر را بر آن داشت تا با احداث بوستان های محلی و فرامحلی که شمار آنها به یکهزار و 620 بوستان رسیده است، تلاشی برای احیای فضای سبز و باغات در پایتخت داشته باشند.
تهرام9100/ /1556/ شماره 080 ساعت 20:05 تمام
۰ نفر