۶ مهر ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 6112897
T T
۰ نفر

سگ های هار، مهمترین عاملان بیماری هاری

۶ مهر ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 6112897
سگ های هار، مهمترین عاملان بیماری هاری ......................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 06/07/1390 اجتماعی.سلامت.روز جهانی هاری.بیماری هاری تهران - براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، سالانه 55 هزار نفر در سال براثر بیماری هاری جان خود را از دست می دهند، در کشور ما نیز سالانه 120 هزار نفر دچار حیوان گزیدگی می شوند.
به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، طبق آمارهای جهانی هر 10 دقیقه یک مرگ بر اثر هاری در جهان اتفاق می افتد؛ ویروس هاری تقریبا در تمام نقاط جهان وجود دارد و فقط مناطق معدودی از جهان عاری از این ویروس هستند. گر چه انسان می تواند این ویروس را از خفاش ها یا دیگر پستانداران زمینی آلوده به ویروس هاری دریافت کند اما بیش از 90 درصد از موارد بیماری هاری در انسان براثر تماس با سگ آلوده به هاری رخ داده است و بر آمارهای جهانی 99 درصد مرگ و میرهای ناشی از هاری، سگ هار بوده است. همچنین بنا به گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO) بیش از 95 درصد از مرگ و میرها در آسیا و آفریقا ناشی از عفونت ویروس هاری است. از آنجا که بیماری هاری ، مهم ترین بیماری مشترک بین انسان و حیوان به شمار می رود از سال 2007 روز 28 سپتامبر به عنوان روز جهانی مبارزه با بیماری هاری نامگذاری شده است تا در این روز آموزش های لازم به مردم در زمینه هاری انسانی و حیوانی و نیز آموزش های کنترل و پیشگیری بیماری هاری ارایه شود. به گفته کارشناسان بهداشتی، در انسان مبتلا به هاری، ابتداد اندام گاز گرفته و به تدریج سایر اعضا و عضله های صورت دچار ضعف و بیماری در این اعضا پدیدار می شود و در نهایت فرد بیمار دچار خواب آلودگی و کما شده و براثر نارسایی قلبی و عروقی می میرد. پزشکان می گویند: از شروع علایم بالینی تا مرگ در بیماری هاری به صورت متوسط چهار تا هفت روز طول می کشد.
علایم فعالیت حرکتی شدید شامل دویدن و دست وپا زدن، تحریک پذیری، آرامش نداشتن، توهم، نگرانی و هیجان از دیگر مشخصه های این بیماری است.
کارشناس مسوول بیماری های مشترک در مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز چهارشنبه درباره این بیماری به خبرنگار ایرنا گفت: هاری یکی از بیماری های مشترک انسان و حیوان به شمار می رود که معمولا عامل این بیماری ویروسی است که در حیوانات اهلی و وحشی مانند گرگ، روباه، شغال و دیگر پستانداران خونگرم وجود دارد. "جمال شریفیان" افزود: انسان معمولا در اثر گزش حیوانات در معرض ابتلا به این بیماری کشنده قرار می گیرد. وی تاکید کرد: بیماری هاری درمان ناپذیر است و مرگ 100در صد را به همراه دارد؛ بنابراین به محض گزش حیوانات مردم باید به مراکز درمانی مراجعه کنند. رییس اداره بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: سالانه 120 هزار نفر در کشور دچار حیوان گزیدگی می شوند که حدود پنج هزار نفر آنان به دلیل عدم مراجعه به موقع به مراکز درمانی می میرند. "محمدرضا شیرزادی" افزود: بیماری هاری، نوعی بیماری است که درمان ندارد و فرد در اثر ابتلا به این بیماری، جان خود را از دست می دهد؛ بنابراین فقط باید از بروز این بیماری پیشگیری کرد. به گفته وی ، بیماری هاری در وحوش کشور شایع است و از طریق آنان به حیوانات اهلی به ویژه سگ سرایت می کند و در اثر حیوان گزیدگی نیز به انسان منتقل می شود. رییس اداره بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت اضافه کرد: هزینه قابل توجهی از بودجه وزارت بهداشت صرف پیشگیری از بیماری هاری در کشور می شود و مراکز بهداشتی و درمانی سراسر کشور به صورت 24 ساعته، امکانات پیشگیری از این بیماری شامل واکسن و سرم را در اختیار افراد دچار حیوان گزیدگی قرار می دهند. شیرزادی از هموطنان خواست به محض اینکه دچار حیوان گزیدگی شدند به سرعت به مراکز درمانی مراجعه کنند و اقدامات پیشگیری از ابتلا به هاری را انجام دهند. به گفته کارشناسان بهداشتی، کنترل بیماری هاری به مشارکت همه مردم و دستگاه های از جمله وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان دامپزشکی و سازمان محیط زیست نیاز دارد و لازم است مردم و مسوولان نسبت به این مساله حساس شوند. انجام واکسیناسیون هاری و کنترل جمعیت سگ و وحوش در کشورهای در حال توسعه و کشورهای توسعه نیافته می تواند تاثیر قابل توجهی در کنترل این عفونت ویروسی داشته باشد. توانمندسازی مردم در مقابله با هاری، آموزش کودکان و بزرگسالان در مورد خطر ویروس هاری و نحوه عمل هنگام گزش این حیوانات برای پیشگیری از گزیدگی می تواند نقش قابل توجهی در کنترل بیماری داشته باشد. گزارش از: سادات حسینی خواه اجتمام**9185**
۰ نفر