معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد:باید در ارتقای سواد رسانه ای جامعه کوشا
باشیم
..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/07/10
اجتماعی.مطبوعات.معاون مطبوعاتی
تهران -معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر این مطلب
که باید سواد رسانه ای جامعه را ارتقا دهیم گفت:در بعد کمی و تنوع
مطبوعات در کشور مشکلی وجود ندارد و جزو بالاترین ها در دنیا هستیم اما از
بعد کیفی باید تلاش مجدانه ای داشته باشیم.
به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت
ارشاد محمد جعفر محمدزاده در جمع مدیران مسوول نشریات حوزه عمومی و
اجتماعی افزود:مطبوعات باید عامل تحول و رشد آگاهی های عمومی در جامعه
باشند و سایه سنگین سیاست زدگی نباید باعث دور افتادن مطبوعات از اهداف
فرهنگی شان شود.
وی افزود: هجدهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها یک نمایشگاه کاملا
فرهنگی است و کوشیده ایم که فضای نمایشگاه را از حالت یک باشگاه سیاسی
بیرون آورده و از ورودی تا خروجی نمایشگاه به هویت فرهنگی آن بیندیشیم.
معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد : وقت آن رسیده که
هویت و منزلت حقیقی مطبوعات را بشناسیم و ارزش افزوده ای برای جشنواره و
نمایشگاه به ارمغان بیاوریم.
محمد زاده با اشاره به این مطلب که مطبوعات جزو موثرترین عناصر فرهنگی
جامعه اند ، افزود : معاونت مطبوعاتی در تلاش است جایگاه جوایز جشنواره
مطبوعات را به گونه ای ارتقا دهد که شرکت کنندگان این جشنواره حضور در
این مسابقه را یک اعتبار ویژه و عنوان ماندگار برای خود قلمداد کنند.
وی در ادامه به افزایش 6 برابری جایزه نقدی هجدهمین جشنواره مطبوعات و
خبرگزاری ها اشاره کرد و افزود : علاوه بر جایزه نقدی ، جایزه علمی
جشنواره ، بورس تحصیلی دانشکده خبر در مقطع کارشناسی ارشد با هزینه وزارت
ارشاد خواهد بود.
**نشریات اجتماعی عهده دار مهندسی افکار عمومی
مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی نیز در این نشست به اهمیت نشریات
اجتماعی و عمومی اشاره کرد و اظهار داشت : نشریات اجتماعی به عموم جامعه
اختصاص دارد و رسانه اجتماعی مدیریت خواسته ها و نیازها و مهندسی افکار
عمومی را در حوزه مکتوب عهده دار است.
پدرام پاک آیین گفت : نشریات اجتماعی سهم مهمی در حوزه فرهنگ عمومی دارند
و عزم جدی وزارت ارشاد بر این است که نشریات عمومی به عنوان نشریات
اجتماعی شناخته شوند و نشریه عامه پسند به یک عنوان اصلی و مادر در حوزه
رسانه تبدیل شود.
وی در ادامه اظهار داشت :این مطبوعات هستند که به سراغ مردم می روند و
لذت مطالعه را به آنها می چشانند و این موضوع در حوزه نشریات عمومی و
اجتماعی که با عامه مردم سر و کار دارند ، بیشتر دیده می شود.
در این نشست تعدادی از مدیران مسوول نشریات اجتماعی ، ورزشی و عمومی به
بیان دیدگاههای خود در خصوص وضعیت مطبوعات در ایران و برگزاری جشنواره و
نمایشگاه مطبوعات پرداختند.
همچنین معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشستی دیگر تحت
عنوان راهکارهای توسعه کیفی نشریات تخصصی حوزه فرهنگ ، هنر و علوم
انسانی با بیان اینکه فرهنگ پایه فعالیت های مطبوعاتی به شمار می رود،
گفت : اساس مطبوعات بر محور فرهنگ بوده و ماندگارترین نشریات در کشور
نشریات فرهنگی هستند.
محمد زاده که در جمع مدیران مسوول نشریات حوزه فرهنگ ، هنر و علوم انسانی
سخن می گفت، کار فرهنگی در مطبوعات را چراغ روشنی در تاریکی دانست و
افزود : مطبوعات ارگان رویکردهای حزبی و دغدغه های جناحی نیستند بلکه
ارگان توسعه فرهنگی جامعه هستند.
وی اظهار داشت : نگاه به حوزه نشریات فرهنگی نگاهی ویژه و راهبردی است و
اگر خواسته باشیم توسعه کیفی اتفاق بیفتد باید از نشریات فرهنگی آغاز شود
وی تصریح کرد : در حوزه سیاست هم باید کار فرهنگی صورت گیرد ؟ اگر پایه
فکری و فرهنگی مردم توسط مطبوعات رشد کند ، توقع مردم از مطبوعات نیز
ارتقا خواهد یافت.
محمدزاده افزود : مردم باید تیتر خوب و بد را از یکدیگر تشخیص دهند ،
باید بدانند گزارش تولیدی چه ارزشی دارد و نشریه ای را که کار تولیدی
انجام می هد ، از نشریه ای که مصرف کننده به صرف تولیدات سایر رسانه هاست
، تمییز دهند .
وی در ادامه توسعه فرهنگی مطبوعات را دغدغه ای راهبردی و اساسی عنوان کرد
و اظهار داشت : مطبوعات باید از حیثیت فرهنگی خود دفاع کنند باید فضای
فرهنگی را ارج نهیم و چشم انداز و نگاهی دوراندیشانه به آینده مطبوعات
کشور داشته باشیم.
معاون مطبوعاتی به رویکرد مطبوعات در نقد برخی آسیب ها اشاره کرد و افزود
: پرداختن به چالش ها و آسیب های موجود ، حق مردم و مطبوعات است ؟ اما
اگر ژورنالیسم ، جایگزین قضاوت شود ؟ حرکتی اشتباه صورت گرفته است ؟ زیرا
اطلاع رسانی با قضاوت متفاوت است و هر یک جایگاه و ساز و کار خود را دارد
محمدزاده همچنین گفت : مطبوعات حق دارند روشنگری کنند اما نباید فراموش
کرد که باید دستگاه قضا و آیین دادرسی در مسیر خودش حرکت کند.
وی در پایان یکی از دغدغه های این معاونت را توسعه و رشد فرهنگی مطبوعات
عنوان کرد و افزود: رابطه معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی و نشریات فراتر
از دادن مجوز فعالیت ، حمایت و یا اعطای یارانه است بلکه ما باید به افق
های وسیع تر بنگریم و برای تحقق رشد کیفی مطبوعات ، زیر ساخت های مطبوعات
را تقویت کنیم.
اجتمام 1708**1580**
شماره 077 ساعت 18:59 تمام
معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد:باید در ارتقای سواد رسانه ای جامعه کوشا
۱۰ مهر ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر:
6114602