۲۳ مهر ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 6117808
T T
۰ نفر

اعتیاد یک بیماری مزمن و عود کننده است

۲۳ مهر ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 6117808
اعتیاد یک بیماری مزمن و عود کننده است .....................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 23/07/1390 اجتماعی.اعتیاد.پژوهشگر.درمان تهران - پژوهشگر حوزه اعتیاد، اعتیاد را یک بیماری مزمن و عودکننده دانست و افزود: درمان اعتیاد همچون سایر بیماری های مزمن، فرآیندی تدریجی و مزمن دارد و در طول دوره درمان، این بیماری ممکن است بارها عود کند.
به گزارش روز شنبه خبرنگار اجتماعی ایرنا ، " مجید قربانی " در نشست علمی پژوهشی با عنوان مروری بر درمان اعتیاد با تاکید بر روش‌های غیر دارویی که در مجموعه فرهنگی اعتیاد برگزار شد، افزود: بی‌توجهی به پدیده عود و مزمن بودن درمان و روشن نکردن آن برای بیمار و خانواده‌اش، ممکن است موجب ناامیدی آنان شود.
قربانی با بیان اینکه روش‌های کلی درمان به دو روش دارویی و غیر دارویی تقسیم می‌شود، افزود: هدف‌ کلی‌ درمان،‌ ترک‌ مصرف‌ مواد و دستیابی‌ به‌ بالاترین‌ حد عملکرد فردی‌ و نگهداری‌ این‌ دو امر مهم‌ است و برای‌ دستیابی‌ به‌ این‌ هدف‌ کلی‌ با اهداف‌ جزیی‌ همچون آموزش‌ زندگی‌ بدون مواد، ارتقای‌ عملکرد فردی‌ و پیشگیری از عود روبرو هستیم.
این پژوهشگر حوزه اعتیاد اظهار داشت: در روش غیر دارویی درمان اعتیاد، روش‌های درمانی همچون گروه درمانی، خانواده درمانی، روان‌درمانی حمایتی انفرادی، شناختی- رفتاری، روان‌درمانی روان‌پویشی، درمان از طریق اجتماع درمان مدار(TC) و سایر درمان‌های دیگر نظیر معنویت‌درمانی، درمان شبکه‌ای و درمان دادگاه مدار مورد استفاده قرار می‌گیرد. قربانی ادامه داد: مشکلات ناشی از سو مصرف مواد، همیشه جسمی و روانی نیستند و اغلب دارای ماهیت خانوادگی و اجتماعی است، بنابراین غیر از سم‌زدایی و درمان اختلال روانی ناشی از سو مصرف مواد، گاهی کمک به بیمار برای جلوگیری از ارتکاب جرم، پرهیز از فعالیت‌ها و بحران‌هایی که او را مستعد عود می‌کند، ضروری است.
اجتمام **9022 ** 1569**
۰ نفر