۴ آبان ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 6121833
T T
۰ نفر

دوچرخه، وسیله ای فراموش شده در فرهنگ ایرانی

۴ آبان ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 6121833
دوچرخه، وسیله ای فراموش شده در فرهنگ ایرانی ...........................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 04/08/1390 اجتماعی.شهری.دوچرخه تهران- "دوچرخه ها رکاب نمی زنند" در این شهر ماشین زده دوچرخه ها دیگر رکاب نمی زنند. یا اگر هم می زنند تعدادشان خیلی اندک است!دوچرخه ها دیگر رکاب نمی زنند چون، انواع وسایل نقلیه موتوری مدرن و زیبا از قبیل موتورسیکلتها و خودروهای گرانقیمت فول اتومات گوی سبقت را از دوچرخه ها ربوده اند.
آنروزها، دوران بچگی پدر مادرهایمان را می گویم؛ بسیاری از مردم از دوچرخه برای رفت و آمد در شهر و حتی کسب و کار استفاده می کردند، تعداد خودروها هم بسیار اندک بود.! اما اکنون تعداد خودورها در پایتخت سر به فلک کشیده و هر خانه ای میزبان چندین خودرو است.
آنروزها لاحاف دوزها و عدسی فروش ها با دوچرخه به کوچه های شهر سرک می کشیدند و برای کسب رزق و روزی خود تلاش می کردند. اما در این زمانه، برای رفتن به محل کار از همه وسایل نقلیه موتوری استفاده می شود الا دوچرخه ..!! با گذشت زمان، هرچه شهر بزرگ و بزرگتر شد؛ هر چه پایتخت توسعه یافته تر و تعداد خودروهای موجود در شهر بیشتر شد و هرچه عرضه انواع و اقسام مختلف موتورها به بازار افزایش یافت؛ میل و رغبت شهروندان برای استفاده از دوچرخه کمتر و کمتر شد!. گویی ‌دوچرخه از یاد شهروندان تهرانی رفته است همان وسیله ای که روزگاری طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده بود اما اکنون ..!؟؟؟ البته با درگیر شدن پایتخت با دو معضل افزایش ترافیک شهری و آلودگی هوا، مدیریت شهری با تدوین طرح جامعی، اقدام به ترغیب شهروندان به استفاده از دوچرخه این وسیله حمل و نقلی پاک کرده است اما هنوز تعداد افرادی که از این وسیله استفاده می کنند همچنان انگشت شمار است! گسترش فرهنگ دوچرخه‌سواری و جایگزین کردن دوچرخه به جای اتومبیل، از جمله موارد بسیار مهم در کاهش میزان آلودگی هوای تهران است که باید مورد توجه جدی مسوولان قرار گیرد.
اکنون در مناطق پنج،هشت، 14،19،21 و 22 خطوط ویژه دوچرخه و خانه دوچرخه از سوی مدیریت شهری راه‌اندازی شده است و همچنان درحال توسعه است. سید"جعفرتشکری هاشمی"معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران در این خصوص گفته است که تا پایان امسال مجموع خطوط ویژه دوچرخه در سطح شهر تهران،به بیش از 300 کیلومتر خواهد رسید و یکهزار خانه دوچرخه نیز، در نقاط مختلف پایتخت راه‌اندازی خواهد شد.
به اعتقاد وی، مرکز شهر باید به منطقه‌ای با حداقل خودرو تبدیل شود و خطوط دوچرخه ‌سواری و پیاده‌روی در هسته مرکزی شهر توسعه یابد. اما در کنار توسعه فرهنگ دوچرخه سواری در سطح شهر، تمهیدات لازم برای دوچرخه سواران باید اتخاذ شود،‌ تا دوچرخه سواران دچار آسیب های جسمی نشوند.
کارشناسان ترافیک معتقدند که شهر تهران از لحاظ وضعیت مهندسی شبکه معابر دارای شرایط مناسبی نیست چرا که شیب های معابر بخصوص در مناطق شمالی تهران موجب بی رغبتی شهروندان در استفاده از دوچرخه و گریز آنان از این وسیله حمل و نقلی پاک شده است.
آنان می گویند: تنها مسیر شرق به غرب تهران و بالعکس شرایط لازم را برای دوچرخه سواری دارد و دیگر مسیرهای شهری بویژه مسیرهای شمالی - جنوبی و غیره مناسب دوچرخه سواری نیست.
شاید اگر از دوچرخه مناسبی برای رفت و آمد در شهر نه از نوع "چینی" استفاده شود بتوان در همه نقاط شهر تهران دوچرخه سواری کرد.
در هرحال استفاده از دوچرخه به عنوان جایگزین خودروهای آلاینده محیط زیست در سفرهای کوتاه درون شهری، سالهاست که در کشورهای توسعه یافته پذیرفته شده است و به نظر می رسد ترغیب شهروندان به استفاده از دوچرخه موجب کاهش آلودگی هوای تهران شود.
شهرداری برای این مهم با ایجاد خانه دوچرخه اقدام به در اختیار گذاشتن دوچرخه در اختیار شهروندان بویژه دانشجویان می کند. قرار است تعداد دوچرخه ها بیشتر شود به شرط آنکه شهروندان هم بدقولی نکنند و دوچرخه های امانت گرفته شده را زود به محل اولیه خود (مکان امانات) بازگردانند.
البته بد نیست شهرداری تهران هم فکری به حال بانوان کند تا آنان برای تردد روزانه در شهر و نیز خریدهای روزانه بتوانند از دوچرخه های مناسب استفاده کنند.
به امید روزی که با عزم ملی و استقبال از دوچرخه، این وسیله حمل و نقلی پاک بتوانیم آلودگی هوا را کاهش دهیم.
تهرام/ 9136‌/1275
۰ نفر