۶ آبان ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 6122363
T T
۰ نفر
امام جواد(ع) سرچشمه تحولات سیاسی، فرهنگی و علمی ................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 06/08/1390 دین.امام جواد(ع).امامت.ولایت تهران - نهمین گوهر تابناک امامت و ولایت که در جوانی با زهرکین آلوده دشمنان به شهادت رسیدند ، در ایام زندگی پربارشان تحولات اساسی را در عرصه های سیاسی، فرهنگی و علمی ایجاد نمودند.
ایام بسیار سخت می گذشت و بسیاری از منفعت طلبان جامعه با لحنی اهانت بار به امام رضا (ع) دوران امامت را پایان یافته می دانستند.
اما خداوند در سال 195 هجری با اعطای فرزندی به امام هشتم ، چراغ امامت را جاویدان نشان داد.
نام مبارک محمد تقی(ع) را برایش برگزیده و ایشان را با القاب جواد، تقی ، مرتضی نیز خوانده اند.جواد الائمه (ع) پس از به شهادت رسیدن پدر بزرگوارشان به دست مامون عباسی به امامت رسید.امام جواد (ع) همچون پدر و اجدادش دارای علم و منطق بسیار بود و بعد از به امامت رسیدن این ذخیره الهی را به مردم انتقال می داد.
در آن ایام امام با تفکرات منفی خلفای تزویرگر عباسی، منفعت طلبان ، فرقه های مختلف و جهل زمانه به مبارزه برخاست.امام جواد (ع) در برابر فرقه هایی همچون زیدیه ، واقفیه، غلات و مجسمه ایستادگی کرده و با جهل زمانه خویش مقابله کردند.
فرقه گرایان در آن زمان منفعت خود را در نبود امامت و ولایت می دیدند و با تبلیغات به جلب مشتری برای خود می پرداختند، ولی امام جواد (ع) با روشنگری و علم الهی خویش موجودیت فرقه ها را برای عوام روشن ساخت.
ایشان در زمینه های سیاسی و عبادی افرادی را به مناطق شیعی اعزام می کرد تا در آن مناطق تبلیغ صحیحی از دین اسلام صورت پذیرد.
امام افرادی را هم در ساختار سیاسی بنی عباس داشتند تا این اشخاص گاه توانایی یاری رسانی به شیعیان را داشته باشند. فرزند امام رضا (ع) در زمینه های علمی هم سرآمد تمام مردمان زمان خویش بود و در تمامی مناظره ها با سربلندی نشانی از امامت را برای همگان به اثبات می رساند.
امام جواد (ع) در زمان حکومت مامون و معتصم عباسی 17 سال امامت کردند و شرایطی همچون پدر بزرگوارشان داشتند.
مامون عباسی پس از به شهادت رساندن امام رضا(ع) وبرای تبرئه خویش و ترس از علویان دخترخود ام فضل را برای ازدواج با امام جواد اجبار نمود.
این ازدواج با توجه به عدم خواست امام جواد و با وجود مخالفت برخی از عباسیان و بنا بر سیاست مزورانه مامون عباسی شکل گرفت.
امام جواد (ع) پس از ازدواج با ام فضل به مدینه بازگشت و در آن شهر به آموزش های علمی و دینی مردم می پرداختند.
پس از آنکه معتصم به خلافت رسید امام را با تزویر و زور به بغداد فراخواند و این امر را برای تحت کنترل قرار دادن امام انجام داد.
دو سال از زندگی امام جواد (ع) در تحت نظارت خاندان عباسیان گذشت و آنان با این عمل بغض و کینه خود با اهل بیت عصمت و طهارت را به اثبات رساندند.
ام فضل دختر مامون ، جعفر پسر مامون و معتصم عباسی برادر مامون در تفکرات شوم خود حیله ای برای به شهادت رساندن امام را طراحی کردند.
سرانجام امام محمد تقی(ع) امام جود و سخاوت درآخرین روز از ماه دی قعده و در سن 25 سالگی با زهرکینه خاندان عباسی مسموم شده و به شهادت رسید. تهرام/ع.ق/1666
۰ نفر