۴ اردیبهشت ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 6124313
T T
۰ نفر

برای نخستین بار در جهان

۴ اردیبهشت ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 6124313
برای نخستین بار در جهان یوزپلنگ تکثیر شده چهار توله یوز به دنیا آورد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/02/04 اجتماعی.محیط زیست.یوزپلنگ تهران - یوزپلنگ تکثیر شده در اسارات که در یکی از جزایر کشور امارات متحده عربی مجددا به طبیعت معرفی شده، برای نخستین بار در جهان و در یک اقدام کم نظیر، چهار توله یوز به دنیا آورد.
به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از دبیرخانه پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی، تکثیر در اسارت یوز، پروژه ای است که سالها در برخی کشورهای جهان از جمله امارات متحده عربی و با همکاری متخصصان بین المللی دنبال می شود.
براساس این گزارش، تاکنون سابقه نداشته که یوزپلنگی که خود در اسارت پرورش یافته بعد از معرفی مجدد به طبیعت بتواند زاد آوری کند.
این گزارش حاکیست، این رخداد برای نخستین بار در جهان در یکی از پناهگاههای حیات وحش جزیره سر بنی یاس کشور امارات متحده عربی اتفاق افتاد و یک یوزپلنگ ماده افریقایی در اوایل آوریل امسال توله های خود را به دنیا آورد.
براساس این گزارش، متخصصان حیات وحش معتقدند این نخستین بار در جهان است که یک یوزپلنگ با موفقیت به طبیعت معرفی مجدد شده است.
یوزپلنگ هایی که در جزیره سر بنی یاس زیست می کنند از جمعیت های تکثیر شده در اسارت این گونه در معرض خطر انقراض هستند.
این گزارش می افزاید: مادر و پدر توله ها،سفیرا و گابریل در مرکز حیات وحش دوبی و مرکز تکثیر در اسارت شارجه پرورش یافته اند، این یوزپلنگ ها سپس برای اهداف حفاظتی، تکثیر و معرفی مجدد به طبیعت، به این جزیره آورده شدند.
سفیرا مادر توله یوزها مجهز به گردنبند رادیویی است و توسط یک تیم حفاظتی، ردیابی و مانیتور می شود و هم اکنون موفق به تولد چهار توله شده است.
براساس این گزارش، بعد از گذشت چند روز از تولد توله ها، سفیرا هنوز توله ها را از محل تولدشان که یک غار کوچک است به جای جدید منتقل نکرده و همچنان در همان محل مانده است.
این گزارش حاکیست، میانگین عمر توله یوزها چه در طبیعت و چه در اسارت بسیار پایین است و با توجه به اینکه مادر توله یوزها خود در اسارت توسط متخصصان حفاظت پرورش یافته اکنون می بایست خود به تنهایی مراقبت از توله هایش را بر عهده گیرد .
یوزپلنگ آسیایی از گونه های در معرض خطر انقراض است که حدود 70 قلاده از ان در زیستگاههای حیات وحش ایران وجود دارد، در ایران پروژه حفاظت از یوزپلنگ برای حفاظت از این گونه در معرض انقراض در حال اجرا است.
اجتمام 1580**9102** شماره 078 ساعت 19:57 تمام
۰ نفر