گریز رانندگان از پارکینگ، حلقه مفقوده ترافیک پایتخت
..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/03/03
اجتماعی.شهری.ترافیک
تهران - احساس بدی داری، برای سومین مرتبه خیابان را دور می زنی . دقیق
تر دو طرف حاشیه خیابان را بررسی می کنی به امید آنکه شاید جای پارکی
بیابی یا جای پارکی خالی شده باشد.
سعی می کنی هر جوری شده، خودروی خود را جا بدهی اما تلاشت بی فایده است.
تصمیم می گیری، سراغ پارکینگ عمومی بروی ولی زود منصرف می شوی چون راهش
دور است.
مستاصل، دل به دریا می زنی و بدون توجه به تابلوهای توقف ممنوع یا حمل
با جرثقیل به خودت می گویی: جهنم ! جریمه شوم ، چاره ای ندارم.
پارک دوبله می کنی، اما نگران هستی ! دلت می خواهد قانونمند زندگی کنی
ولی توی این شهر به ظاهر قانونمند، راهکارش را پیدا نمی کنی.
این روزها، یافتن جای پارک خودرو از عمده مشکلاتی است که در کنار معضل
ترافیک، تبدیل به دلهره ای همیشگی برای رانندگان خودرو در پایتخت شده
است .
اشباع خیابان ها از خودروهایی که هر روزه بدون حساب و کتاب وارد ناوگان
حمل و نقل می شوند، از یک سو و ظرفیت محدود معابر برای پارک حاشیه ای از
سوی دیگر، سبب شده است تا پایتخت نشینان از لحظه حرکت با خودرو در سطح
شهر تا زمان رسیدن به مقصد، همواره دغدغه پارک خودرو را داشته باشند.
بر اساس آمار موجود سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، هر خودرو
در طول شبانه روز بطور متوسط در ساعات اوج صبح تنها 30 دقیقه حرکت می کند
و مابقی ساعات روز را در پارک بسر می برد.
البته این بدان معنا نیست که برای هر سفر با خودروی سواری 30 دقیقه زمان
صرف می شود، بلکه منظور این است که هر سفر با خودرو سواری، حدود 22 دقیقه
و 3 دهم متوسط سرعت زمان انجام می شود.
نتایج بررسی های سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران حاکی از آن است
که پایتخت با پنج هزار و 600 کیلومتر معبر و بزرگراه، بیش از سه میلیون
خودرو را در خود جای داده است ؟ حال آنکه فضای مناسب پارک برای این تعداد
خودرو وجود ندارد.
آنچه مسلم است، تناسب نداشتن معابر و بزرگراهها با خودروهای موجود در سطح
شهر، باعث ازدحام و مشکل پارک شده است که باید راهکاری اساسی از سوی
مسوولان شهری برای آن اتخاذ شود.
آمار موجود در شرکت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز
بیانگر آن است که تمام کوچه ها و معابر اصلی شهر، تبدیل به پارکینگ بزرگ
خودرو شده است ؟ بطوریکه دیگر راهی برای تردد وجود ندارد.
بر همین اساس، کوچه های محلات مناطق دو، پنج، چهار، یک، سه ، 15، 20 و 21
شهرداری تهران بیش از سایر مناطق پایتخت محل پارکینگ خودرو هستند.
سید جعفر تشکری هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در این
باره می گوید: با توجه به تردد بیش از سه میلیون خودرو در پایتخت، به 700
هزار جای پارک در توقفگاه های طبقاتی نیاز است تا با تامین فضای پارک
مناسب، بخشی از مشکل برطرف شود.
عده ای از کارشناسان شهری، کمبود پارکینگ را عامل بروز مشکلات و افزایش
حجم پارک حاشیه ای در خیابان های شهر تهران می دانند.
آنان می گویند: 60 درصد از رانندگان وسایل نقلیه ای که در هسته مرکزی شهر
تردد می کنند، به دنبال فضایی برای توقف خودروی خود می گردند.
عده ای از کارشناسان ترافیک نیز، ایجاد پارکینگ های طبقاتی در پایتخت را
تنها راهکار رفع معضل پارک حاشیه ای در معابر می دانند.
این کارشناسان می گویند: براساس استانداردهای جهانی، بر مبنای عرض و
میزان تردد خودروها در معابر مرکز شهر، باید توقفگاههایی با مساحت 800 تا
دو هزار مترمربع و در سه تا شش طبقه احداث شود.
به نظر می رسد در شرایط موجود تهران، نیاز به تامین فضای توقف خودروها
در مقایسه با نیاز به فضای حرکت خودروها از اهمیت و ضرورت بیشتری
برخوردار باشد.
این اظهارنظرهای کارشناسی در حالی مطرح می شود که طی دو سه سال اخیر در
طرحی جهادی، اقداماتی برای توسعه فضای پارک خودرو از سوی مدیریت شهری در
تهران صورت گرفته است ؟ بطوریکه در این رابطه، با جذب بخش خصوصی، سعی شده
است پارکینگ های بیشتری بصورت مکانیزه ساخته شود.
پلیس راهور نیز با اجرای طرح انضباط اجتماعی در پایتخت در ساماندهی پارک
حاشیه ای و کنترل نظم ترافیک گام هایی را برداشته است.
اما مشکل پارک خودرو در تهران، همچنان باقی است و هنوز شهرنشینان با
مشکل پارک خودرو دست و پنجه نرم می کنند.
طبق آمار موجود سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، اکنون 12
پارکینگ عمومی طبقاتی و همسطح در مناطق مختلف شهر از سوی شهرداری تهران
احداث و راه اندازی شده است که در بیشترین ظرفیت خود، دارای ده هزار فضای
پارک است .
علاوه براین، تعداد زیادی پارکینگ عمومی، زیر نظر اتحادیه پارکینگ داران
در نقاط مختلف پایتخت احداث شده است که اکنون فعال هستند.
این درحالی است که شهروندان تهرانی استقبالی از پارکینگ برای پارک
خودروهای خود نمی کنند؟ گویی علاقه وافری به پارک حاشیه ای خودرو در سطح
خیابان ها و کوچه ها دارند.
به نظر می رسد، گریز عده ای از شهروندان در استفاده از پارکینگ به عنوان
حلقه مفقوده در ترافیک، در کنار تنبلی و ضابطه مند نبودن آنان، تخطی از
قوانین راهنمایی و رانندگی و عدم ساماندهی به مبحث پارک حاشیه ای، سبب
شده است مشکل پارک خودرو در تهران به وضعیت اسف بار و معضلی بغرنج تبدیل
شود.
همچنین افزایش سفرهای شهری، افزایش مصرف سوخت، ایجاد آلودگی هوا، ایجاد
آلودگی بصری در شهر، فرسودگی زودهنگام خودروها و مشکلات روحی و روانی
رانندگان در اثر برخوردهای لفظی و فیزیکی از دیگر مشکلات پارک حاشیه ای در
شهر به شمار می آید.
عده ای از شهروندان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، علت عدم استفاده از
پارکینگ را نگرانی شهروندان از پرداخت بهای بالای حق پارک خودرو بابت
استفاده از فضای پارک، عنوان می کنند در حالی که این امر در مورد همه
پارکینگ ها عمومیت ندارد.
آنان می گویند: قیمت هزینه پارکینگ ها بالاست ؟ بنابراین چرا باید بابت 10
دقیقه حق پارک، مبلغی حدود پنج هزار تومان بپردازیم .
یک شهروند که خود را رضا عباسی می نامد، در این باره به خبرنگار ایرنا
می گوید: پارکینگ ها هنوز ساماندهی نشده اند، چرا که در هر ساعتی از
شبانه روز قادر به پارک در آنجا نیستیم، بنابراین، اصلا از پارکینگ ها
استفاده نکنیم، بهتر است.
وی می افزاید: تعرفه مشخصی برای هزینه حق پارک وجود ندارد و هر پارکینگی
برای خود تعرفه ای مشخص کرده است.
محمد حقگو ، شهروند دیگری که خودروی را در مجاورت یک پارکینگ طبقاتی در
حاشیه خیابان پارک کرده است، می گوید: حاضرم چند برابر به پارکبان ها
هزینه حق پارک پرداخت کنم، اما پارکینگ نروم ؟ چرا که در همه مناطق
پارکینگ عمومی نداریم و برای انجام کارهای لحظه ای نمی توان خودرو را به
پارکینگ برد.
وی در عین حال می افزاید: استفاده از پارکینگ ویژه طبقه مرفه است و من از
این کارها خوشم نمی آید.
او با خنده اضافه می کند: همه خیابان های تهران، سرای من است. من از
کوچه و پس کوچه ها استفاده می کنم.
معاون اجرایی حوزه معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در این باره
می گوید: 30 درصد فضای پارکینگ های عمومی احداث شده توسط شهرداری خالی
است و متاسفانه به رغم هزینه های صرف شده و تسهیلات ایجاد شده، عده ای از
شهروندان از پارکینگ برای پارک خودرو استفاده نمی کنند.
فضل ا.. اسلامی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا می افزاید: چرا
باید خیابان های مجاور یک پارکینگ انباشته از خودروهایی باشد که بصورت
حاشیه و با تخطی از قانون پارک کرده اند، در حالیکه نیمی از ظرفیت پارک
در همان شرایط خالی است ؟
به گزارش خبرنگار ایرنا، پارکینگ صادقیه مصداقی از این نمونه است که به
رغم انباشت خودروها در خیابان های مجاور و پارک دوبل در مقابل در ورودی
این پارکینگ، حجم زیادی از پارکینگ همیشه خالی است.
همچنین وضعیت پارک حاشیه ای مجاور این پارکینگ به گونه ای در هم گره
خورده است که فضای ورودی به پارکینگ نیز با تخطی برخی رانندگان اشغال شده
است .
معاون اجرایی حوزه معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به
این پرسش که مردم هزینه پارک خودرو در پارکینگ را بالا می دانند، می گوید:
هزینه پارک مبلغ ناچیزی است. بابت حق ورودی 150 تا 200 تومان متناسب با
محل پارک، از رانندگان اخذ می شود و بابت هر ساعت پارک نیز 70 تا 100
تومان محاسبه خواهد شد.
وی تاکید می کند: بهای توقف در پارکینگ های شهرداری به مرتب ارزانتر از
پارکینگ های خصوصی است .
معاون اجرایی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران همچنین از
شهروندان می خواهد به منظور ساماندهی پارک حاشیه ای از پارکینگ ها برای
پارک خودرو خود استفاده کنند.
طرح مدیریت بر پارک با توزیع عادلانه پارک حاشیه ای از دیگر اقداماتی
است که از سوی شهرداری تهران در چند سال اخیر به اجرا درآمده است.
هر چند پارکبان ها، مشکل پارک خودرو را در برخی از خیابان های شهر برطرف
کرده اند اما به اعتقاد کارشناسان ترافیک، این راهکار، مسکنی موقت بر
درد بی درمان پارک خودرو در تهران است که خود مشکلات دیگری را به وجود
آورده است.
طرح پارکبان با هدف تخلیه به موقع معابر، پاکسازی حریم خیابان ها از
توقفگاه های دوبله و افزایش سرعت عبور به منظور جلوگیری از اتلاف وقت
شهروندان به اجرا درآمده است.
البته در این میان خیابان فروشی به سبک ساده با بهانه پارکبان ها از سوی
عده ای سودجو و متقلب با جعل عنوان شهرداری، خود داستان مفصلی است که
باید به آن نیز توجه شود.
سرهنگ سید هادی هاشمی رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در این
باره به خبرنگار ایرنا می گوید: پلیس در کنترل پارک حاشیه ای و ساماندهی
وضعیت پارک خودروها، بطور جدی عمل می کند.
وی با ابراز تاسف از اینکه 70 درصد جرایم رانندگی به جرایم پارک خودرو
تعلق دارد، می افزاید: این جرایم مربوط به خودروهایی است که یا در محل ها
و گذرگاههای ممنوعه یا زیر تابلوهای توقف ممنوع، خودروی خود را پارک
کرده اند.
رییس پلیس راهور تهران اضافه می کند: 25 درصد از مجموع جرایم یاد شده،
مربوط به پارک دوبله است.
وی از شهروندان و رانندگان می خواهد از پارک دوبله در معابر بپرهیزند و
برای پارک از پارکینگ استفاده کنند.
شماره 010 ساعت 10:51 تمام