۲۴ مرداد ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 6130384
T T
۰ نفر
متخصص تغذیه : روزه داران باتوجه به فصل گرما حتما سحری بخورند ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/05/24 اجتماعی.بهداشت.رمضان تهران - استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت : به روزه داران توصیه می شود با توجه به قرار گرفتن ماه مبارک رمضان در فصل تابستان حتما سحری را از برنامه غذایی خود حذف نکنند.
ربابه شیخ الاسلام متخصص تغذیه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود:با توجه به طولانی بودن زمان روزه داری در تابستان که حدود 14تا 15 ساعت طول می کشد، مصرف غذای مقوی و نوشیدن مایعات در وعده غذایی سحری می تواند انرژی مورد نیاز برای فعالیت روزانه را تامین و عوارض ناشی از کمبود مواد غذایی و مایعات را در بدن کاهش دهد.
وی توصیه کرد:روزه داران در برنامه سحری از یک برنامه غذایی کامل و مناسب که حاوی پروتیین کافی، کربوهیدرات و چربی متناسب باشد، استفاده کنند، یعنی برنامه غذایی سحر بهتر است شبیه یک وعده غذایی ناهار باشد.
این متخصص تغذیه ادامه داد: بهتر است در وعده غذایی سحر از خوردن غذاهای چرب و خشک مانند کوکوسبزی و کوکوسیب زمینی ، کتلت، گوشت های سرخ شده، ماهی سرخ شده، فست فودها، سوسیس و کالباس ، غذاهای ادویه دار و انواع سس ها پرهیز شود چرا که این غذاها باعث عطش زیاد، احساس ترش کردن و سوزش معده در طول روز می شوند.
شیخ الاسلام تصریح کرد:بهترین غذاها در وعده سحر غذاهای آب پز و بخارپز، برنج و خورشت های کم چرب است، همچنین روزه داران لازم است در سحر مایعات مثل آب، چای کم رنگ و آب میوه مصرف کنند.
وی با بیان اینکه نخوردن سحری ممکن است اثرات مفید روزه را از بین ببرد، گفت : زیرا نخوردن سحری باعث تامین نشدن نیازهای تغذیه ای ضروری روزه دار شده و در نتیجه بدن او به سوخت ناقص چربی ها متوسل می شود و سوخت ناقص چربی ها در بدن ترکیبات کتونی را به وجود می آورد که نتیجه آن بوی بد دهان روزه دار است.
شیخ الاسلام افزود: عوارض دیگر مصرف نکردن سحری شامل سردردها ، دردهای عضلانی، بی حالی مفرط ناشی از افت قند خون، کاهش یادگیری ، بی حوصلگی و خستگی است، بنابراین حتما به روزه داران توصیه می شود که برای خوردن سحری بیدار شوند.
وی از روزه داران خواست در افطار پرخوری نکنند زیر پرخوری در زمان افطار سیستم عصبی به نام پاراسمپاتیک را تحریک کرده و منجر به بی حالی شدید و حتی غش می شود.
به اعتقاد شیخ الاسلام ، فاصله بین افطار تا سحر بهترین زمان برای مصرف مایعات مثل آب، چای، آب میوه های طبیعی ، میوه و تنقلات سالم مثل بادام، پسته و گردو است.
وی گفت : خوردن زولبیا، بامیه و سایر شیرینی ها، فایده ای جز چاقی، اضافه وزن و ابتلا به افزایش بی رویه قند و چربی های خون ندارد و توصیه می شود از مصرف بی رویه این شیرینی ها در برنامه افطاری و پس از افطار پرهیز شود.
اجتمام **9022** شماره 001 ساعت 09:10 تمام
۰ نفر