۱۵ آذر ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 6136827
T T
۰ نفر
به مناسبت 15 آذر ، سالروز سقوط هواپیمای حامل خبرنگاران به یاد شهید ساجدی خبرنگار اجتماعی ایرنا ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/09/15 اجتماعی.گرامیداشت.شهدای سی 130.میرافضلی - ساجدی تهران -خبرنگاران همیشه نخستین کسانی هستند که سریع تر از سایر اقشار جامعه و دقیق تر از بقیه از آخرین جزییات اتفاقات و اخبار در نقاط مختلف جهان مطلع می گردند اما آن روز که خود خبرنگاران سوژه داغ خبر شوند چه کسی یا چه کسانی باید آن را به رشته تحریر درآورد.
خبر دهان به دهان می گشت، همه شنیدند هواپیمای سی 130 حامل خبرنگاران و عکاسان خبری که قرار بود برای پوشش خبری رزمایش نیروی دریایی ارتش با عنوان عاشقان ولایت به چابهار پرواز کند، در نخستین دقایق پرواز و با فاصله ای اندک از فرودگاه مهرآباد سقوط کرد.
چشم همه خبرنگاران و کارمندان سایر بخش های ایرنا، به صفحات تلویزیون ها و مونیتور کامپیوترهای خبری دوخته شده ، تا آخرین اخبار و اطلاعات در مورد حادثه دلخراش روز سه شنبه -15 آذر ماه 84 - را پیگیری کنند.
کسی نمی تواند باور کند که آنچه می شنود صحت دارد، می گویند هواپیما در شهرک توحید در غرب شهر تهران سقوط کرده و پیش از سقوط دچار حریق شده و تمامی مسافران هواپیما سوخته اند. تعداد زیادی از همکاران به شکل خودجوش به محل رفته تا در صورت امکان خبری از احوال همکاران خود بدست آورند.
خبرها یکی پس از دیگری دریافت می شد، تلفن ها مرتب زنگ می خورد، دیگر درخشش اشک ها و صدای آه کشیدن های پی در پی را می توانستی در چشم ها و از عمق سینه ها ببینی و بشنوی ،اما این شرایط حاکم در خبرگزاری جمهوری اسلامی نیست بلکه شرایطی در تمامی دفاتر خبرگزاری ها و روزنامه های تهران است.
هیچ کس نمی توانست باور کند، دیگر سید مهدی میر افضلی را در راهروها و اتاق های خبر نبیند، یا صدایش را که همیشه در سلام دادن بر دیگران پیشی می گرفت نشود.
هنوز باور این داستان که دیگر کسی نگاه مهربان و محجوب شهید ساجدی را نبیند و لهجه شیرین مازنی اش را نشود، سخت است .
شهید سپهدار ساجدی از همکاران پرتلاش در گروه اجتماعی ایرنا بود. وی در سال 1347 در سواد کوه در استان مازندران متولد شد که در 15 آذر ماه 84 به علت سقوط هواپیمای ' سی '130 در تهران به درجه رفیع شهادت نایل شد.
وی، مدت سه سال در گروه بولتن خبر ایرنا کار کرد و پس از آن به عنوان مسوول دفتر خبرگزاری در آستارا ، گیلان، دماوند و بعد به عنوان خبرنگار ایرنا در دفتر 'ریاض ' در عربستان سعودی فعالیت کرد .
گرایش به انعکاس موضوعهای اجتماعی و پیگیری جدی مسایل جامعه از ویژگی های این خبرنگار و گزارشگر ایرنا بود و به همین سبب در اغلب دوران خدمت صادقانه اش، در عرصه اطلاع رسانی در بخش اجتماعی فعالیت داشت.
شهید ساجدی برای پوشش خبری رزمایش نیروی دریایی ارتش در منطقه چابهار و دریای عمان عازم این منطقه بود که بر اثر سانحه برای هواپیمای ' سی ' 130 در تهران به فیض شهادت نایل آمد.
از شهید ساجدی دختری به نام 'آسیه ' به یادگار مانده است که در زمان شهادت پدر،9 سال داشت و اکنون 14 ساله است.
آسیه ساجدی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا از پدرش به نیکی یاد می کند و می گوید: تفکرم این است که پدرم از این دنیا نرفته و قبل از انجام هر کاری با دیدن عکسش ، برنامه هایمان را برای وی تعریف می کنم .
وی ادامه می دهد: پدرم با رفتاری خردمندانه ، مرا به داشتن حجاب تشویق می کرد و دختران ائمه و پیامبران را مثال می زد . می خواست خودم به این باور برسم که حجاب، ارزش است .
وی در خصوص احساسش در زمان شهادت پدرش می گوید: وقتی شنیدم پدرم در هواپیمایی که برای ماموریت رفته، شهید شده است، به داخل ماشینش رفتم و روی کاغذهای زیادی نوشتم، پدرم زنده است و آن را به همه جای ماشین چسباندم .
آسیه می افزاید: آن موقع 9 ساله بودم ، گریه نمی کردم و به همه می گفتم بابام رفته ماموریت. البته همه چیز را می فهمیدم و می دانستم پدرم دیگه برنمی گردد ولی این کارها را می کردم تا خانواده ام را آرام کنم.
وی ادامه می دهد: تمام غصه ها را در درونم ریختم تا جایی که کلیه هایم دچار آسیب شد و اکنون تحت درمان هستم.
آسیه می گوید: مدت یکسال است که با مرگ پدرم کنار آمده ام و به خود فهمانده ام که دیگر به این دنیا بر نمی گردد ولی معتقدم روحش در کنار من و مادرم هست.
یاد و خاطره تمامی شهدای عرصه خبر گرامی و راهشان پر رهرو باد.
اجتمام 9022/* 9186 شماره 028 ساعت 11:50 تمام
۰ نفر