۲ بهمن ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 6139356
T T
۰ نفر
پلیس افتا و آغاز مبارزه رسمی با جرایم اینترنتی در ایران ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/11/02 اجتماعی.پلیس فضای مجازی.ناجا تهران - پلیس افتا به منظور مبارزه با جرایم اینترنتی از فردا - یکشنبه - به صورت رسمی آغاز به کار می کند .
به گزارش خبرنگار ایرنا ، فرمانده نیروی انتظامی چندی پیش در همایش فناوری اطلاعات و ارتباطات، نظم و امنیت اجتماعی گفت: بر اساس سند راهبردی امنیت فضای اطلاعات که به تصویب دولت رسیده، نیروی انتظامی مکلف به ایجاد پلیس فضای فناوری و تبادل اطلاعات با عنوان پلیس افتا یا فتا شده است.
احمدی مقدم افزود: در این زمینه، متخصصان و کارگروه ایجاد شده به کشورهای متعددی سفر کرده اند و اطلاعات و تجربیات لازم در این خصوص کسب شده است.
به گفته فرمانده نیروی انتظامی، نیروهای لازم برای اجرایی شدن آغاز فعالیت این پلیس نیز جذب شده است.
وی افزود: یکی دیگر از اقدامات برای تعامل هر چه بیشتر به منظور ایجاد چنین پلیسی، برگزاری همایش هایی از قبیل همایش فناوری اطلاعات و ارتباطات، نظم و امنیت اجتماعی است که موجب گردهمایی و هماهنگی بیشتر فعالان در این بخش می شود.
معاون مبارزه با جرایم کلاهبرداری، جعل و جرایم رایانه ای پلیس آگاهی نیز با بیان اینکه 37 هزار برگ، سند و مهر جعلی در هفت ماه ابتدای سال جاری کشف شده است، گفت: در هفت ماه ابتدای سال جاری، سه هزار و 300 نفر به اتهام کلاهبرداری دستگیر و روانه زندان شده اند.
سرهنگ مهرداد امیدی افزود: بنابر آمار، در هفت ماه گذشته 74 درصد از پرونده ها منجر به شناسایی و دستگیری جاعلان شده است و 22 درصد از پرونده ها نیز پس از تشکیل پرونده و دستگیری متهمان تحویل مرجع قضایی شده اند .
وی اعلام کرد چهار هزار نفر در ارتباط با جعل، شناسایی و برای آنها قرار قانونی صادر شده و به زندان رفته اند.
به گفته وی،37 درصد از این افراد به دلیل جعل اسناد و 63 درصد نیز به دلیل استفاده از اسناد جعلی دستگیر شده اند.
معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی گفت: بررسی پرونده های جعل نشان می دهد 36 درصد جعل اسناد مربوط به اسناد بانکی و اوراق بهادار است.
وی اظهار داشت: 32 درصد جعل اسناد و مدارک شناسایی، هشت درصد جعل اسناد مالکیت، پنج درصد جعل قرارداد و قولنامه، دو درصد جعل مدارک تحصیلی و آموزشی، 9 درصد سایر اسناد دولتی ، هفت درصد اسناد غیر دولتی و یک درصد مربوط به جعل علایم تجاری و صنعتی است.
معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی گفت: در بحث کلاهبرداری، 49 درصد پرونده ها منجر به شناسایی و دستگیری کلاهبردار و تحویل وی به مرجع قضایی و صدور قرار قانونی شده است.
به گفته وی،21 درصد از این پرونده ها منجر به رضایت شاکی شده است.همچنین 25 درصد از پرونده ها منجر به شناسایی کلاهبردار و تحویل وی به مرجع قضایی شده اما از حکم نهایی آنان اطلاعی نداریم. پنج درصد از پرونده های کلاهبرداری نیز نتیجه ای نداشته است.
سرهنگ امیدی افزود: در هفت ماه گذشته سه هزار و 300 نفر به اتهام کلاهبرداری دستگیر شده و روانه زندان شده اند.
وی با اشاره به تجزیه و تحلیل چهار هزار و 500 پرونده کلاهبرداری گفت: تجزیه و تحلیل ها نشان می دهد که پنج نوع کلاهبرداری بیش از موارد دیگر مطرح است.
معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی افزود: 36 درصد کلاهبرداری ها مربوط به خرید و فروش و اجاره واحدهای مسکونی، تجاری و ملک است و 11 درصد دیگر در پوشش خرید و فروش خودرو انجام می شود.
وی اظهار داشت: چهار درصد کلاهبرداری ها مربوط به خرید و فروش موبایل است و 25 درصد دیگر از پرونده ها مربوط به خرید و فروش سایر کالاهاست. شش درصد از پرونده ها نیز مربوط به خرید و فروش کالای بدلی و تقلبی است.
امیدی گفت: در مجموع، 82 درصد از کلاهبرداری ها در پوشش معاملات و سه درصد از پرونده های کلاهبرداری در پوشش اداره واحدهای مسکونی، تجاری و اداری صورت می گیرد.
به گفته وی، هفت درصد از پرونده های کلاهبرداری واسطه گری و دلالی در امور اداری، سه درصد در پوشش کاریابی و استخدام، دو درصد رمالی و فالگیری، یک درصد دریافت ویزا، یک درصد فریب در خواستگاری و ازدواج و یک درصد امور خیریه، فرهنگی و آموزش است.
حال با توجه به روند رو به افزایش جرایم را یانه ای همچون نقض حریم خصوصی افراد، کلاهبرداری و جعل در فضای سایبر، پلیس افتا وظیفه شناسایی و برخورد با متخلفان این گونه جرایم و ایجاد امنیت کاربران اینترنتی را به عهده خواهد داشت.
اجتمام 1708** شماره 027 ساعت 15:01 تمام
۰ نفر