۱۶ بهمن ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 6139958
T T
۰ نفر
رادیوگرافی مکرر از دندان خطرات بهداشتی به همراه دارد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/11/16 اجتماعی.سلامت.پرتو تهران - کارشناس بهداشت پرتوها وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: میزان تشعشع رادیوگرافی یک دندان در مقایسه با دیگر دستگاه های پرتو تشخیصی کمتر بوده اما به دلیل استفاده زیاد از این دستگاه، خطرات بهداشتی آن قابل توجه است.
به گزارش روز شنبه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، علی گورانی افزود: رادیو گرافی از دندان با دستگاه های مولد اشعه صورت می گیرد بنابراین استفاده از آن باید با اقدامات حفاظتی همراه باشد.
کارشناس بهداشت پرتوها وزارت بهداشت گفت: رعایت نکات ایمنی و حفاظتی دستگاه های پرتو پزشکی از نظر قانونی الزامی است و اگر این این موضوع رعایت نشود تخلف محسوب می شود.
گورانی با تاکید بر لزوم آگاهی مردم از این مقررات،از مردم خواست تا رعایت اقدامات حفاظتی استفاده از این دستگاه ها را از دست اندرکاران مربوطه بخواهند.
کارشناس بهداشت پرتوها وزارت بهداشت گفت: چون محل کاربری دستگاه رادیوگراف دندان در فاصله بسیار نزدیکی با غده تیروئید بیماران قرار می گیرد، احتمال پرتوگیری غده تیروئید از این دستگاه زیاد است.
گورانی توصیه کرد هنگام استفاده از دستگاه رادیوگرافی، محل غده تیروئید بیمار با حفاظ مخصوص پوشیده شود.
وی ادامه داد: بیماران برای گرفتن عکس حتما باید از عینک مخصوص حفاظ چشم، روپوش سربی و حفاظ تیروئید استفاده کنند تا در برابر تشعشعات این دستگاه قرار نگیرند.
گورانی با بیان این که میزان تشعشع دستگاه رادیوگرافی دندان حدود یک پنجم میزان تشعشع در تصویربرداری رادیولوژی سینه است، تاکید کرد: لازم است تمام مقررات حفاظت درخصوص سایر دستگاه های پرتو پزشکی، برابر قانون حفاظت از اشعه مصوب سال 68 و دستورالعمل اجرایی آنها رعایت شود.
اجتمام 9185** **1569** شماره 036 ساعت 15:22 تمام
۰ نفر