نرخ سوانح جاده ای در ایران بیست برابر میانگین جهانی است
#
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 88/07/17
اجتماعی.یونیسف.سوانح رانتدگی
بر اساس آخرین آمارهای سازمان های بین المللی ، نرخ سوانح جاده ای در
ایران بیست برابر میانگین جهانی است.
به گزارش روز جمعه ایرنا به نقل از نمایندگی یونیسف در ایران، سالانه در
سراسر جهان سوانح رانندگی منجر به مرک حدود یک و دو دهم میلیون نفر و
مصدومیت و معلولیت بیست تا پنجاه میلیون نفر می شود.
بر اساس این گزارش، در میان همه مصدومیت های غیر عمدی منجر به فوت کودکان
زیر پنج سال، مصدومیت های ناشی از سوانح رانندگی مهمترین عامل مرک و میر
محسوب می شود.
همچنین همه ساله در ایران تصادفات جاده ای باعث مرک حدود 28 هزار نفر و
مصدومیت یا معلولیت 300 هزار نفر دیگر می شود.
بر اساس این گزارش، در کشور ما در هر نوزده دقیقه یک نفر در جاده های
کشور جان می سپارد و در هر دو دقیقه خبر مصدومیت جدی و حتی معلولیت مادام
العمر یک نفر بر اثر حوادث جاده ای به اعضای خانواده اش می رسد.
این گزارش می افزاید: مرک و میرهای ناشی از سوانح رانندگی سالانه شش
میلیارد دلار هزینه بر اقتصاد ایران تحمیل می کند که معادل بیش از 5 درصد
تولید ناخالص ملی کشور است.
همچنین، حدود 25 درصد از تمامی تلفات جاده ای ایران مربوط به حوادث
موتورسیکلت است که در بیش از 60 درصد این موارد مرک به دلیل عدم استفاده
از کلاه ایمنی و بروز ضربه مغزی رخ می دهد.
گفتنی است 90 درصد از تلفات سوانح رانندگی جهان مربوط به کشورهای دارای
درآمد کم و متوسط است و تا سال 2020 میلادی سوانح جاده ای و رانندگی از
بیماری سرطان سبقت گرفته و بعد از بیماری های قلبی و افسردگی، به دومین
علت اتلاف سال های عمر، بدل خواهد شد.
این گزارش ادامه می دهد: سوانح رانندگی و جاده ای در جهان دومین عامل
اصلی مرک و میر افراد 5 تا 25 ساله است.
سوانح رانندگی و جاده ای قابل پیش بینی و قابل پیشگیری هستند و بسیاری از
کشورها با پرداختن به مسائل اصلی مانند سرعت غیر مجاز، استفاده از
کمربند ایمنی، وسایل ایمنی برای کودکان، کلاه ایمنی، طراحی و زیر ساخت
جاده ها و خدمات اضطراری به موفقیت های چشمگیری در کاهش تعداد تصادفات و
کاهش فراوانی و شدت آسیب های ناشی از سوانح رانندگی دست یافته اند.
** سرعت غیرمجاز: سرعت غیرمجاز مهمترین عامل ایجاد آسیب های ناشی از
رانندگی در اغلب کشورها است. احتمال رانندگی با سرعت زیاده از حد یا
غیرمجاز مشخصا در میان مردان جوان بیشتر است. تحقیقات نشان داده است که
هر یک کیلومتر در ساعت کاهش در سرعت متوسط وسائل نقلیه باعث افت چهار الی
پنج درصدی در تصادفات مرگبار می شود.
** استفاده از کمربند ایمنی: نسبت به سایر اقدامات ایمنی، کمربند ایمنی
تا کنون باعث نجات بیشترین تعداد افراد در هنگام سوانح رانندگی شده است .
یافته ها نشانگر آن است که مردان جوان در مقایسه با سایر گروه ها کمتر
مقید به استفاده از کمربند ایمنی در هنگام رانندگی هستند. استفاده از
کمربند ایمنی باعث کاهش 40 تا 50 درصدی در تمامی آسیب >ها و کاهش 40 تا 60
درصدی در آسیب >های مرگبار می شود.
** وسائل ایمنی برای کودکان: وسائل ایمنی برای کودکان، از قبیل صندلی
نوزاد، صندلی کودک و صندلی مرتفع، همگی در پیشگیری از تلفات نوزادان و
خردسالان هنگام سفر با خودرو بسیار موثر هستند. استفاده از این گونه وسائل
، نرخ مرک و میر ناشی از تصادفات رانندگی را در میان نوزادان تا 71 درصد
و در میان کودکان تا 54 درصد کاهش می دهد.
** کلاه ایمنی: استفاده از کلاه ایمنی موثرترین راه کاهش آسیب >های ناحیه سر
و کاهش تلفات ناشی از تصادفات موتورسیکلت، دوچرخه موتوری و دوچرخه محسوب
می شود. عدم استفاده از کلاه ایمنی در حین موتورسواری در میان مردان جوان
متداول تر از سایر گروه ها است. یافته ها حاکی از آن است که استفاده از
کلاه ایمنی موتورسیکلت هم شدت و هم احتمال آسیب ناحی ؟ سر را حدود 70 درصد
کاهش می دهد.
** طراحی و زیرساخت جاده ها: اقدامات مربوط به بهبود طراحی و زیرساخت
جاده ها عبارتند از: جداسازی انواع متفاوت وسائل نقلیه ؟ تامین معابر ایمن
تر برای دوچرخه سواران و عابران پیاده ؟ ساختن پیاده رو و معابر مشخص
عابران پیاده ؟ و کاهش سرعت خودروها از طریق ایجاد سرعت گیر، مناطق
میخکوبی شده و ساخت میدان.
** خدمات اضطراری: بسیاری از قربانیان سوانح جاده >ای به دلیل کمبود
امکانات و خدمات اضطراری نظیر خدمات درمانی، آتش نشانی و پلیس، قبل از
رسیدن به بیمارستان جان می بازند. بهبود سطح خدمات اضطراری از محل تصادف
تا مراکز درمانی و پس از آن، احتمال زنده ماندن و پیشگیری از نقص >عضو و
آسیب >های درازمدت برای سانحه دیدگان حوادث رانندگی را افزایش می دهد.
اجتمام 9140/**