۱۷ فروردین ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 6165750
T T
۰ نفر
استاندار خراسان رضوی: تامین آب تابستان امسال مشهد پیش بینی شده است ................................................................
مشهد ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 17/01/87 داخلی.اقتصادی.اجتماعی.
استاندار خراسان رضوی گفت: تامین آب کلانشهر مشهد برای تابستان جاری در بدبینانه ترین شرایط به لحاظ اتمام پروژه آب سد دوستی پیش بینی شده است.
محمدجواد محمدی زاده دیشب در نشست بررسی وضعیت آب مشهد و استان خراسان رضوی با حضور وزیر نیرو افزود: این اقدام از طریق پروژه های حفر و بهسازی چاههای آب شرب با توجه به کاهش بارندگیها و با احتمال اینکه حتی اگر آب سد دوستی تابستان امسال به مشهد نرسد، صورت گرفته است.
وی گفت: این در حالی است که با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و وزیر نیرو امسال بهره برداری از آب سد دوستی را شاهد هستیم اما اقدامات انجام شده در راستای مدیریت ریسک و تامین آب شهروندان و زائران در شرایط پیک مصرف انجام شده است.
او افزود: بر این اساس در بدبینانه ترین حالت حتی اگر آب سدهای طرق و کارده خشک شود و یا آب سد دوستی نرسد، نیاز آبی شهر مشهد طی تابستان آتی مرتفع شده و در این راستا چاره ای جز فشار بر آبهای زیرزمینی در وضعیت کوتاه مدت نداشته ایم.
استاندار خراسان رضوی با اشاره به اقدامات خوب شرکت آب و فاضلاب مشهد در این خصوص گفت: به دنبال این اقدامات حفر، تجهیز و بهسازی 120 حلقه چاه آب را از دو سال گذشته تا امسال شاهد بوده ایم.
وی افزود: اقدامات مربوط به تامین آب مشهد در تعطیلات نوروزی و تابستان جاری با هزینه ای بین 100 تا 150 میلیارد ریال از محل ستاد حوادث غیر مترقبه خراسان رضوی انجام شده است.
او میزان نیاز به آب در کلانشهر مشهد در زمان اوج مصرف یعنی تعطیلات نوروزی و همچنین فصل تابستان را 9 هزار لیتر در ثانیه ذکر و بیان کرد: در شرایط معمولی کلانشهر مشهد در هر ثانیه به شش لیتر آب نیازمند است.
استاندار خراسان رضوی گفت: با برنامه ریزی انجام شده وضعیت آبرسانی در ایام تعطیلات نوروز با حضور افزون بر شش میلیون زائر و مسافر در مشهد مطلوب بود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد نیز در همین نشست گفت: با اجرای پروژه های حفر و تجهیز چاههای جدید، ظرفیت تولید آب مشهد در تعطیلات نوروز و تابستان امسال نسبت به گذشته دو هزار لیتر در ثانیه افزایش یافته است.
محمد پرورش افزود: در پی این اقدامات هم اکنون ظرفیت تولید آب مشهد بین 5/9 تا 10 هزار لیتر در ثانیه است که در شرایط پیک مصرف وضعیت آبرسانی مطلوبی را شهروندان خواهند داشت.
وی اجرای پروژه آبرسانی امام رضا با حفر 15 حلقه چاه در منطقه قوچان و همچنین جابه جایی 60 حلقه چاه و عملیات اصلاح و توسعه شبکه توزیع را از جمله اقدامات انجام شده در این راستا عنوان کرد.
مدیرعامل شرکت آبفا مشهد با اشاره به بحران آب این شهر در سال 85 گفت: در آن سال حداکثر تولید آب مشهد شش هزار لیتر در ثانیه بود که این امر تبعات و مشکلات مختلفی را برای مردم در پی داشت.
وی افزود: هم اینک به لحاظ فشار آب و ظرفیت تولید، مشهد در وضعیت مطلوبی به سر می برد اما این امر به منزله فراموش کردن مصرف بهینه آب از سوی مردم نیست.
او با بیان اینکه هم اکنون 90 درصد تامین آب مشهد از طریق زیرزمینی یعنی 350 حلقه چاه تامین می شود گفت: در شرایط کوتاه تا اتمام پروژه آب سد دوستی و استفاده از این آب در شبکه توزیع، راهی جز استفاده از آبهای زیرزمینی نداریم.
وی افزود: حتی با انتقال آب سد دوستی که قول آن امسال داده شده، در شرایط فعلی این آب تنها هفت پهنه از 20 پهنه تقسیم بندی شده برای آبرسانی در شهر مشهد را پاسخگو است.ک/3 کلانشهر مشهد علاوه بر حدود سه میلیون نفر جمعیت ثابت، سالانه پذیرای 20 میلیون زائر و مسافر است.
7487/662/589/660 شماره 001 ساعت 08:54 تمام
۰ نفر